AS SALAM..ini merupakan rph yang saya lakukan bersama pelajar di dalam kelas..semoga dapat membantu kalian dalam rujukan.. :)
KURIKULUM DAN PEDAGOGI (PENGAJARAN MIKRO)
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN PELAJAR TINGKATAN SATU AMANAH
Tingkatan : Satu Amanah
Hari : Isnin
Tarikh :
03.November.2014
Masa :
10.20- 10.50 a.m.
Matapelajaran :
Pendidikan Islam
Catatan
|
||
Tajuk
|
Mengenal Rukun Berwuduk
|
|
Konsep
|
Mengenalpasti rukun wajib dan sunat berwuduk
|
|
Kata Kunci
|
Cara berwuduk
|
|
Objektif am
|
Di akhir pengajaran, pelajar akan
dapat:
1)
Memahami konsep berwuduk
2)
Mengaplikasikan cara berwuduk yang betul
|
|
Objektif pengajaran
|
Di akhir pengajaran, pelajar akan
dapat :
1)
Menyebut rukun berwuduk dengan betul mengikut urutan (wajib dan
sunat)
2)
Mengenali rukun-rukun berwuduk
3)
Melakonkan cara berwuduk yang betul
|
|
Nilai murni
|
1)
Dedikasi mendengar arahan guru ketika proses pembelajaran
2)
Jimat Cermat dalam penggunaan air semasa berwuduk
3)
Kesederhanaan dalam kelakuan ketika menjalankan aktiviti
4)
Melahirkan rasa kesyukuran kepada sang Pencipta
5)
Bersabar dan berhemah menunggu giliran dalam aktiviti
6)
Yakinpada kebolehan diri sendiri dan berani mencuba
7)
Berani ke hadapan menjawab soalan yang diberikan.
|
|
Kemahiran berfikir
|
1 )
Kreatif
•
Pelajar dapat membezakan rukun wajib dan rukun sunat
2 ) Kritis
•
Pelajar dapat gambaran mengenai tatacara berwuduk dengan
betul
•
Pelajar dapat mengaitkan konsep berwuduk dengan aspek
pejagaan kebersihan diri mengikut syariat islam.
|
|
Kaedah pengajaran
|
1)
Memberi penerangan
2)
Menggunakan papan putih
3)
Demonstrasi
4)
Bertanyakan soalan
5)
Latihan
|
|
Bahan bantu mengajar
|
Tayangan video, papan putih, kertas soalan ,
|
|
Isi pengajaran
|
1)
Penerangan mengenai tajuk pembelajaran iaitu konsep berwuduk :
i.
Rukun wajib
•
Niat : Sahaja aku mengangkat hadis kecil kerana Allah Taala
•
Membasuh muka (3 kali)
•
Membasuh kedua-dua tangan hingga ke siku (3 kali )
•
Menyapu sebahagian kepala
•
Membasuh kedua-dua kaki sehingga buku lali
i.
Rukun sunat
•
Memulakan dengan Bismillah
•
Membasuh kedua-dua tangan hingga ke pergelangannya
•
Berkumur
•
Memasukkan air ke dalam hidung dan mengeluarkannya
•
Menyapu keseluruhan kepala
•
Membasuh kedua-dua telinga
•
Mengodok di celah-celah jari kaki dan tangan
•
berturut-turut antara satu sama lain
•
Mengulang 3 kali setiap perbuatan
•
Berdoa selepas berwuduk
|
|
Rujukan
|
Internet:
i.
pelajar melakukan contoh berwuduk bersama-sama guru –
www.youtube.com/watch?v-hehRMTlvyLs
Buku:
i.
Fatimah Daud . Cetakan keenam . Pendidikan Islam Tingkatan Satu .
Jejak Raya Dua Enterprise . Sg Petani Kedah.-
|
Langkah pengajaran
|
Strategi
pengajaran dan pembelajaran
|
|
Isi/kaedah/teknik
pengajaran
|
Aktiviti
pembelajaran pelajar
|
|
Set induksi
( 05 minit )
|
1)
Guru bertanya tentang kesihatan dan kehadiran pelajar
2)
Guru mengimbas pengajaran lepas
3)
Guru memberitahu tajuk pembelajaran yang akan dilakukan pada hari
iaitu rukun berwuduk yang terdiri daripada rukun wajib dan rukun sunat
4)
Guru memaparkan objek bergambar
|
1)
Pelajar memberi maklum balas berkenaan soalan yang diajukan
2)
Pelajar memberi tindak balas dan menyatakan isi pembelajaran lepas
3)
Pelajar mendengar penjelasan yang disampaikan oleh guru
|
Perkembangan
( 20 minit )
Langkah 1
Langkah 2
Langkah 3
Langkah 4
|
1.
Guru membuat pembahagian papan putih dan menulis tajuk pengajaran
2.
Guru bertanyakan kepada pelajar tentang rukun berwuduk
3.
Guru menerangkan konsep berwuduk yang betul
4.
Guru menunjukkan anggota wuduk sambil menerangkan berkaitan wuduk
dengannya.
5.
Guru menunjukkan demostrasi langkah-langkah berwuduk dengan betul.
6.
Guru menggunakan papan putih dan menulis senarai rukun berwuduk
7.
Guru memberi arahan kepada pelajar
dan memilih pelajar sebagai model untuk menunjukkan cara berwuduk
8.
Guru menunjukkan cara-cara berwuduk yang betul melalui rakaman video
dan meminta pelajar melakukannya bersama-sama.
9.
Guru menjelaskan tentang aktiviti yang melibatkan lembaran kerja
10.
Guru mengedarkan soalan berbentuk latihan kepada pelajar.
1.
Guru meminta tugasan yang telah di siapkan oleh pelajar dan memeriksa
jawapan yang betul bersama-sama pelajar.
|
1)
Pelajar melihat dan mendengar penjelasan guru
2)
Pelajar melihat dan memberi perhatian
3)
Pelajar melihat demostrasi yang di tunjukkan oleh guru dengan teliti.
4)
Pelajar terus mendengar dengan lebih tekun dan teruja.
5)
Pelajar tampil ke hadapan dan membuat cara berwuduk
6)
Pelajar melihat video yang di sediakan dan mengikut cara berwuduk
yang betul bersama-sama.
7)
Pelajar mengambil kertas yang diedarkan oleh guru.
8)
Pelajar membuat latihan yang di berikan.
9) Pelajar memeriksa
latihan yang telah siap bersama-sama rakan dan guru.
|
Penutup
(05 minit)
|
1)
Guru bertanya kepada pelajar tentang kefahaman mengenai pembelajaran hari ini iaitu “rukun
berwuduk”
2)
Guru membuat rumusan tentang cara berwuduk dengan sempurna
|
1)
Pelajar menjawab soalan yang ditanya oleh guru.
|
Tugas lanjutan
|
Menyatakan tindakan susulan supaya
pelajar mengadakan amali wuduk di rumah.
|
|
PENILAIAN KENDIRI :
NOTA 2: PENGENALAN PENDIDIKAN MENGIKUT PELBAGAI NEGARA
1) SINGAPURA
NOTA 2: PENGENALAN PENDIDIKAN MENGIKUT PELBAGAI NEGARA
1) SINGAPURA
pengenalan
|
Pendidikan pelajar-pelajar kurang upaya yang sekolah
berterusan umur disediakan dalam pendidikan khas (SPED) sekolah-sekolah. Pada
Januari 2010, terdapat 20 buah sekolah SPED yang dikendalikan oleh 13
Pertubuhan Kebajikan Sukarela (VWO) yang menerima pembiayaan daripada
Kementerian Pelajaran (MOE) dan Majlis Kebangsaan Perkhidmatan Sosial (NCSS).
Sekolah-sekolah SPED menyesuaikan program mereka untuk memenuhi pelbagai
pelbagai kebolehan dan keperluan pembelajaran pelajar-pelajar mereka.
|
matlamat
|
Sekolah SPED menawarkan program pendidikan khas yang
bertujuan untuk membangunkan potensi pelajar dan membantu mereka untuk
berdikari, diri menyokong dan menyumbang ahli masyarakat. Pelan Pendidikan
Individualised (IEPs) telah disediakan untuk semua pelajar. Selain menerima
arahan bilik darjah yang dijalankan oleh guru-guru mereka, pelajar juga
menerima sokongan daripada profesional paramedik seperti ahli psikologi, ahli
terapi pertuturan, terapi pekerjaan, ahli fisioterapi dan pekerja sosial.
|
Misi sekolah SPED
|
adalah untuk memberikan pendidikan yang terbaik dan latihan
kepada pelajar-pelajar dengan keperluan khas bagi membolehkan mereka
berfungsi secara optimum dan mengintegrasikan dengan baik ke dalam
masyarakat.
|
2) JAPAN
Pendidikan khas di Jepun maju selepas Perang Dunia Kedua, dan
bilangan penyelidik meningkat dalam bilangan pada awal tahun enam puluhan. Oleh
yang demikian, terdapat satu pergerakan ke arah penubuhan persatuan pendidikan
khas di Jepun. Sekishin Ojima, Kiyoshi Sakakibara dan Sanshirou Nishitani ialah
orang-orang penting dalam pembentukan sebuah jawatankuasa eksekutif, dan pada
November 1963, mesyuarat pertama berlaku pada bekas Universiti Tokyo
Pendidikan. Presiden pertama Persatuan adalah Mantarou Kido.
Tujuan hadir Persatuan adalah untuk bekerja untuk pembangunan
dan kemajuan dalam penyelidikan saintifik dalam bidang pendidikan khas di
Jepun. Aktiviti-aktiviti utama Persatuan memegang Konvensyen tahunan yang
bertujuan untuk mempromosikan penyelidikan di kawasan itu, penerbitan Jurnal
Jepun Pendidikan Khas, dan hubungan antara Persatuan dan organisasi yang
berkaitan di seluruh negara dan di luar negara.
Ahli-ahli datang dari pelbagai bidang termasuk penyelidikan
mengenai pendidikan khas, pendidikan, kesihatan dan kebajikan atau pemulihan.
Bilangan ahli pada November, 2003, 3900. Persatuan terdiri daripada lapan
kecacatan berorientasikan jawatankuasa kecil: buta dan penglihatan, pekak dan
kurang pendengaran, kurang upaya intelek, kurang upaya fizikal, kurang upaya
kesihatan, pertuturan dan bahasa kurang upaya, cabaran tingkah laku, dan
ketidakupayaan teruk dan pelbagai; dan jawatankuasa kecil umum.
3) VIETNAM
Bank Dunia telah memberikan sokongan untuk membantu
Kementerian Vietnam Pendidikan dan Latihan dalam pelaksanaan baru-baru ini
diterima pakai Pendidikan Inklusif (IE) dasar. Ini adalah "snapshot"
Pendidikan Inklusif di Vietnam berdasarkan lawatan tiga minggu intensif ke
Vietnam dan mesyuarat, pelbagai laporan, dokumen awam dan penerbitan lain.
Pendidikan inklusif merujuk kepada penempatan dan pendidikan pelajar-pelajar
kurang upaya di dalam kelas pendidikan umum dengan pelajar sebaya yang tidak
mempunyai upaya.
Vietnam telah membuat kemajuan yang cemerlang dalam
pembangunan sistem pendidikan dengan kadar penyertaan peringkat rendah pada
kira-kira 94 peratus. Namun demikian, mungkin 7 peratus daripada kumpulan umur
sekolah rendah tidak pernah pergi ke sekolah dan banyak lagi kanak-kanak
tercicir di peringkat sekolah rendah. Kualiti pendidikan dan bilangan
kanak-kanak mengulangi gred masalah berterusan. Kanak-kanak yang tidak pernah
pergi ke sekolah atau yang mempunyai risiko tercicir telah dirujuk sebagai
"pelajaran yang kurang bernasib baik". Kanak-kanak kurang upaya
adalah antara kumpulan yang telah ditetapkan sebagai pelajaran yang kurang
bernasib baik.
latar Belakang
Terhadap sejarah baru-baru ini pelaburan pendidikan untuk
kanak-kanak kurang upaya di sekolah yang berasingan dan bilik darjah yang
berasingan dalam sekolah biasa, Kementerian Vietnam Pendidikan dan Latihan
baru-baru ini ditetapkan Inklusif Pendidikan (IE) menerimanya sebagai satu
dasar.
Menurut Vietnam Anak Ukur Upaya UNESCO disokong tahun 1998,
terdapat kira-kira 1 juta kanak-kanak kurang upaya (berumur 0-15) di Vietnam.
Antara kanak-kanak yang tinggal di rumah, mungkin 36.6 peratus tidak pernah
bersekolah, 47.6 bersekolah dan 15.8 peratus tercicir. Peringkat pendidikan
kanak-kanak ini pada umumnya sangat low-- hampir separuh daripada umur
persekolahan (6-17) kanak-kanak kurang upaya adalah buta huruf. Kanak-kanak
yang tinggal di institusi kelihatan mempunyai tahap yang lebih rendah dan buta
huruf akses yang lebih kepada pemulihan.
Beberapa organisasi, termasuk Kementerian Vietnam di Pusat
Pendidikan Pendidikan Khas, Hanoi Pedagogik University, dan NGO telah
bekerjasama untuk membangunkan pendidikan khas dan program pendidikan inklusif
untuk kanak-kanak kurang upaya. Organisasi bekerja pada pembangunan program IE
bukan sebahagian daripada birokrasi pegawai kerajaan. Program-program IE
adalah, nampaknya dibiayai daripada hasil swasta. Sebilangan kecil kanak-kanak
mengambil bahagian dalam program-program pendidikan berbanding dengan
kanak-kanak yang memerlukan pendidikan
Vietnam pakai Ordinan pada Orang Kurang Upaya pada tahun 1998
yang merupakan pelindung dan menyokong hak-hak dan peluang-peluang untuk
orang-orang kurang upaya. Baru-baru ini kerajaan telah mula menangani masalah
akses di alam bina. Vietnam Pendidikan Undang-undang 1998, dalam tradisi
Pendidikan untuk Semua, menyokong pendidikan untuk kanak-kanak kurang
upaya.Walau bagaimanapun, Vietnam tidak mempunyai undang-undang yang
menyediakan rangka kerja bagi pendidikan kanak-kanak kurang upaya. Walaupun
beberapa kementerian adalah terlibat dengan isu-isu yang berkaitan dengan
kecacatan, tidak lagi sebuah badan penyelaras di kementerian ini yang akan
menggerakkan ibu negara, pendidikan, kesihatan, pemulihan, pembinaan dan
sokongan lain untuk usaha Pendidikan Inklusif. Begitu juga, sifat profesional
dalam pendidikan khas dan perkhidmatan yang berkaitan adalah terhad dan apa
sahaja kapasiti yang sedia ada, ia kelihatan agak tertumpu di sekolah-sekolah
khas. Walaupun terdapat banyak sekolah-sekolah umum pedagogi latihan dan
beberapa sekolah-sekolah perubatan, pendidikan tinggi di Vietnam dicabar untuk
membangunkan kapasiti untuk mendidik orang-orang yang boleh menyampaikan
pendidikan khas dan diagnostik yang berkaitan, terapi, pertuturan dan
perkhidmatan audiologi dan teknologi bantuan untuk menyokong Pendidikan
Inklusif dan juga arkitek dan pakar-pakar perisian yang boleh mengendalikan
kemudahan.
Seperti sistem sekolah begitu banyak, sekolah-sekolah di
Vietnam bergelut dengan kelas yang besar dan bajet kecil. Oleh itu, Pendidikan
Inklusif adalah kadang-kadang dilihat sebagai satu beban tambahan. Mengingatkan
tindak balas daripada kakitangan sekolah di negara-negara lain, beberapa kepala
sarjana / perempuan-perempuan simpanan seolah-olah memeluk idea sementara yang
lain dengan jelas merasakan bahawa mereka tidak dapat melaksanakan dasar yang
lebih tanpa sokongan. Daripada sembilan sekolah melawat di dalam dan sekitar
Hanoi, Hue dan Bandar Raya Ho Chi Minh / Saigon, dua sekolah khas dan tujuh
adalah inklusif. ILI Vietnam seolah-olah melibatkan integrasi kumpulan
kecacatan tunggal ke sekolah. Kumpulan-kumpulan ini adalah buta / rabun, pekak
/ keras pendengaran dan kecacatan mental. Walaupun pergerakan adalah kumpulan
kecacatan terbesar untuk kanak-kanak di Vietnam, kanak-kanak yang menggunakan
kerusi roda tidak hadir di kelas yang saya lawati. Halangan mungkin termasuk
adanya sokongan pendidikan, teknologi bantuan dan persekitaran terbina diakses,
sokongan profesional dan sikap. Sekolah khas mempunyai lebih banyak bahan-bahan
dan peralatan, tetapi salah sebuah sekolah model untuk orang pekak dan kurang
pendengaran tidak mempunyai peralatan untuk menguji pendengaran. Pada satu
sekolah khas, kumpulan ibu bapa dan kanak-kanak bersama-sama memenuhi dengan
kakitangan sekolah untuk belajar tentang intervensi awal. Mungkin ada terdapat
dua audiologis di Vietnam dan mungkin dengan jumlah yang sama penterjemah
bahasa isyarat; nampaknya, buku pertama tanda-tanda Vietnam perintis tahun ini.
4) CHINESE
Persidangan Kebangsaan Pendidikan 1985 juga mengiktiraf
kepentingan pendidikan khas, dalam bentuk program-program untuk kanak-kanak
pintar cerdas dan pelajar perlahan. Kanak-kanak berbakat dibenarkan untuk
melangkau gred. Perlahan pelajar digalakkan untuk mencapai standard minimum,
walaupun orang-orang yang tidak mengekalkan kadar yang jarang mencapai tahap
seterusnya. Bagi sebahagian besar, kanak-kanak yang mempunyai masalah
pembelajaran yang teruk dan mereka yang mempunyai kecacatan dan memenuhi
keperluan psikologi adalah tanggungjawab keluarga mereka. Peruntukan tambahan
telah dibuat untuk kanak-kanak buta dan teruk cacat pendengaran, walaupun pada
tahun 1984 sekolah khas yang mendaftar kurang daripada 2 peratus daripada semua
kanak-kanak yang layak dalam kategori. Tabung Kebajikan China, yang ditubuhkan
pada tahun 1984, menerima pembiayaan negara dan mempunyai hak untuk meminta
derma di China dan dari luar negara, tetapi pendidikan khas kekal keutamaan
perdana rendah.
-Kanak-kanak mempunyai hak untuk mendapat pendidikan sekolah
sistematik
-Bilangan dan skala sekolah pendidikan khas sedia ada China
tidak dapat memenuhi syarat-syarat pendaftaran
-Sumber kewangan dan bahan negeri tidak membenarkan pembinaan
sekolah pendidikan khas.
-Sekolah biasa mesti mula mendaftarkan anak-anak kurang upaya
dalam kelas biasa sebaliknya kanak-kanak ini tidak akan menerima pendidikan.
5) UNITED STATE
Pendidikan khas adalah mengenai memenuhi keperluan pendidikan
pelajar kurang upaya fizikal, mental atau pembelajaran. Sepanjang sejarah,
pendidikan khas telah berkembang dan banyak berubah. Ia bermula dengan usaha
untuk menyediakan pendidikan khas kepada kanak-kanak yang buta, kemudian dengan
usaha yang memberi manfaat kepada kanak-kanak yang pekak. Beberapa tahun
berlalu sebelum pendidikan khas untuk pelajar-pelajar kurang upaya intelektual
bermula. Pembelajaran tentang sejarah pendidikan khas adalah penting untuk
memahami nilai menyediakan pendidikan percuma dan sesuai untuk pelajar dengan
keperluan khas.
Bagaimanakah kanak-kanak istimewa yang berpendidikan sebelum
undang-undang pendidikan khas?
Sebelum laluan undang-undang pendidikan khas, kanak-kanak
kurang upaya kebanyakannya dikecualikan daripada pendidikan awam. Mereka sering
diletakkan di kemudahan kediaman negeri atau swasta. Kanak-kanak ini tidak
menerima pendidikan khas dan yang paling tidak mendapat pendidikan di semua.
Apabila sekolah-sekolah awam mula mengambil pelajar dengan keperluan khas,
mereka sering diasingkan daripada yang lain badan pelajar tetapi tidak menerima
pendidikan yang sesuai untuk keperluan mereka.
penyokong awal untuk pendidikan khas?
Ditubuhkan pada tahun 1947, Persatuan Amerika pada Kekurangan
Mental adalah ibu bapa kumpulan penyokong yang pertama berjuang untuk akses
yang sama kepada pendidikan untuk kanak-kanak istimewa. Kumpulan lain seperti
United Cerebral Palsy Persatuan dan Dystrophy otot Persatuan tidak lama lagi
diikuti. Pada tahun 1961, John F. Kennedy mencipta satu panel mengenai terencat
mental. Kumpulan ini membuat cadangan mengenai peranan kerajaan persekutuan
dalam membantu dan menyediakan untuk individu kurang upaya intelektual.
Bagaimana Brown v. Lembaga Pendidikan sebahagian daripada
sejarah pendidikan khas?
Kes Mahkamah Agung, Brown v. Lembaga Pendidikan mendapati
"berasingan tetapi sama" doktrin di sekolah-sekolah awam
diskriminasi. Berdasarkan keputusan ini, ibu bapa kanak-kanak kurang upaya
memfailkan tindakan undang-undang yang mendakwa diskriminasi terhadap keperluan
khas kanak-kanak mereka dengan sekolah mereka. Melalui kes-kes ini, ibu bapa
mendapat hak untuk mengambil bahagian dalam membuat keputusan tentang anak
mereka dan berakhir penggantungan, pengusiran dan pengecualian kanak-kanak
istimewa tanpa proses.
Apakah undang-undang pendidikan khas pertama di Amerika
Syarikat?
Pendidikan untuk semua kanak-kanak kurang upaya Akta tahun
1975 adalah sekeping pertama undang-undang persekutuan yang memerlukan negara
menerima dana persekutuan untuk menyediakan pendidikan percuma bagi
pelajar-pelajar dengan keperluan pendidikan khas. Mandat undang-undang yang
pelajar dengan keperluan khas menerima pendidikan percuma dan sesuai dan bahawa
pelajar-pelajar ini mempunyai rancangan pengajaran individu. Pelajar mesti
menerima pendidikan mereka dalam persekitaran yang terhad dan kurangnya sebanyak
mungkin adalah untuk diintegrasikan ke dalam persekitaran pelajar konvensional.
Hak-hak pelajar dan ibu bapa mereka dilindungi oleh mandat yang memerlukan
pengenalan dan penilaian keperluan khas pelajar adalah bersifat diskriminasi,
prosedur untuk proses diikuti, dan penyertaan ibu bapa dalam membuat keputusan
penempatan dibenarkan.
Pendidikan untuk semua Akta Kanak-kanak kurang
upaya telah pun dipinda membenarkan penciptaan pusat latihan ibu bapa dan
penambahan intervensi awal untuk bayi dan perkhidmatan pendidikan untuk
kanak-kanak prasekolah. Nama undang-undang juga telah berubah, dan ia kini
merupakan Individu Kurang Upaya Akta. Perubahan seperti ini dan yang dibuat
pada masa akan memastikan bahawa pendidikan khas terus menjadi kira-kira
menyediakan pendidikan berkualiti yang bebas dan sesuai dengan keperluan
individu pelajar
6 ) THAILAND
Di Thailand, institusi pertama untuk orang kurang upaya telah
ditubuhkan pada tahun 1938, apabila sebuah sekolah Orang Buta telah dibuka di
Bangkok oleh Yayasan Orang Buta di Thailand, di bawah inisiatif seorang wanita
buta Amerika, Cik Genevieve Caulfield. Sektor kerajaan ikut serta dengan
mewujudkan sebuah unit uji kaji untuk orang pekak di sekolah perbandaran di
Bangkok pada tahun 1957. Pada tahun berikutnya, sekolah pertama untuk orang
pekak di negara ini telah ditubuhkan. Bahagian Pendidikan Khas telah diwujudkan
pada tahun 1952 di Jabatan Asas Pendidikan Dewasa dan Kementerian Pelajaran.
Sejak Bahagian ini bertindak sebagai pusat penyelaras pendidikan khas untuk
kanak-kanak kurang upaya yang kurang bernasib baik.
Keperluan khas negeri yang dibiayai pendidikan disediakan
khas untuk kanak-kanak Thai sahaja. Walau bagaimanapun, terdapat
sekolah-sekolah antarabangsa yang menyediakan keperluan pendidikan khas untuk
warga asing di Thailand, dan beberapa sekolah-sekolah dikendalikan oleh
pertubuhan-pertubuhan bukan keuntungan.
Perundangan Mengenai Pemberian untuk Keperluan Khas
Pendidikan
Sehingga tahun 1975 kanak-kanak kurang upaya tidak cenderung
untuk diperuntukkan di dalam sistem negara persekolahan. Walau bagaimanapun,
individu dengan Akta Pendidikan Kurang Upaya 1975 yang diberikan semua
kanak-kanak kurang upaya yang, pendidikan awam yang sesuai percuma. Kanak-kanak
ini telah diperuntukkan di sekolah khas yang diasingkan daripada sekolah biasa.
Walau bagaimanapun, Thailand sedang menuju ke arah integrasi kanak-kanak
istimewa di sekolah arus perdana. 1992 Akta Orang Kurang Upaya telah menekankan
lagi keperluan untuk terus memperluaskan peruntukan untuk orang kurang upaya.
1999 Akta Pendidikan Kebangsaan telah cuba untuk memberi
perhatian yang lebih kepada keperluan pendidikan khas. Pelbagai jabatan menteri
bertanggungjawab bagi penyediaan kawasan-kawasan tertentu keperluan pendidikan
khas. Bahagian Pendidikan Khas di bawah Kementerian Pelajaran, manakala Jabatan
Pendidikan Negara memberi tumpuan kepada orang pekak, buta, dan pendidikan
bersepadu. Jabatan pendidikan non-formal menekankan keperluan penduduk yang
tinggal di kawasan pedalaman.
Sekolah Khas
Terdapat beberapa sekolah khas yang menyediakan bantuan untuk
ibu bapa kanak-kanak istimewa. Ramai yang dibiayai kerajaan dan menyediakan
pendidikan untuk kanak-kanak dengan kewarganegaraan Thai. Lain-lain adalah
organisasi bukan keuntungan dan secara umumnya untuk kanak-kanak yang datang
dari latar belakang yang kurang bernasib baik dan kewarganegaraan Thai.
Keperluan Pendidikan Khas Bukan Thailand
Untuk non-Thailand terdapat beberapa sekolah antarabangsa
dengan tempat-tempat untuk kanak-kanak istimewa.
Sekolah ini juga menyediakan bantuan dalam mencari bantuan
profesional untuk kanak-kanak dengan pelbagai keperluan khas dan juga boleh
membantu keluarga dengan kanak-kanak yang menghadiri sekolah-sekolah lain.
Tempat disediakan untuk kanak-kanak berumur dua dan seterusnya.
Di Phuket, Phuket Punyanukul Sekolah menyediakan pendidikan
vokasional dan latihan untuk kanak-kanak istimewa.
7) UNITED KINGDOM
Pendidikan khas disediakan untuk kanak-kanak yang mempunyai
masalah pembelajaran yang sederhana atau teruk (contohnya, pendengaran,
pertuturan, atau halangan penglihatan, kecacatan fizikal atau autisme) atau
masalah tingkah laku, yang menghalang atau menggalang mereka daripada
menghadiri sekolah arus perdana untuk kumpulan umur mereka.
Keperluan Pendidikan Khas adalah istilah payung untuk satu
aspek UK pendidikan sekolah memberi tumpuan kepada pelajar terutamanya yang
mempunyai masalah pembelajaran dan / atau hilang upaya. Dalam dokumen sekolah,
adalah singkatan kepada 'SEN' / 'SEND' - singkatan ini juga digunakan di
negara-negara Komanwel seperti Australia dan Singapura. Ia juga sering ditukar
ganti dengan 'ILI' dan 'Merapatkan Jurang' sebagai istilah yang luas. Istilah
ini meliputi masalah pembelajaran tertentu seperti disleksia dan ADHD, gangguan
meluas seperti autisme dan kecacatan fizikal seperti kecacatan penglihatan dan
pendengaran.
Dasar SEN dan peruntukan adalah perkara diturunkan dengan
setiap satu daripada negara-negara di United Kingdom mempunyai sistem yang
berasingan di bawah kerajaan-kerajaan yang berasingan: Kerajaan UK
bertanggungjawab terhadap pendidikan di England, Kerajaan Scotland
bertanggungjawab terhadap pendidikan di Scotland, [1] Kerajaan Welsh
bertanggungjawab terhadap pendidikan di Wales [2] dan Utara Ireland Eksekutif
bertanggungjawab terhadap pendidikan di Ireland Utara.
Di seluruh sistem pendidikan sekolah UK, peruntukan SEN
secara meluas pelbagai dengan 'ekonomi bercampur' satu daripada 'sokongan
pembelajaran' pasukan yang berpangkalan di sekolah-sekolah arus perdana,
sekolah pakar yang menawarkan penempatan kekal dan unit rujukan murid yang
menawarkan penempatan sementara bagi pelajar tertakluk kepada pengecualian
formal dan memerlukan penilaian lanjut.
Walau bagaimanapun, terdapat amalan yang biasa dijumpai di
seluruh negara. Semua sekolah secara undang-undang diwajibkan untuk mengekalkan
SEN Penyelaras jawatan atau jawatan yang setara dengannya. Ia hanya kedudukan
mandatori selain daripada kedudukan guru besar / pengetua. Terdapat juga SEN
Kod Amalan, pada asalnya diterbitkan pada tahun 2001, yang menyediakan panduan
yang tidak mengikat bagaimana peruntukan perlu dibentuk dan dikekalkan.
Kebanyakan pihak berkuasa mengendalikan pendekatan lulus berdasarkan tahap
keperluan dan sokongan tambahan yang diperlukan - biasanya menggunakan 'Sekolah
Tindakannya terma,' Sekolah Tindakan + 'dan' Pernyataan Keperluan Pendidikan
Khas. Tidak seperti sekolah-sekolah lain dengan ibu bapa yang ingin deregister
kanak-kanak dari sebuah sekolah khas untuk rumah mendidik keperluan untuk
mendapatkan kebenaran terlebih dahulu daripada pihak berkuasa tempatan.
8) SCOTLAND
Pendidikan khas di Scotland, yang merupakan aspek pendidikan
di Scotland, merupakan perkara yang diturunkan dengan Scotland mempunyai
perkiraan sendiri.
Akta Pendidikan 2004 (Sokongan tambahan untuk Pembelajaran)
(Scotland) ditakrifkan semula undang-undang di Scotland berkaitan dengan
penyediaan pendidikan khas kepada kanak-kanak dengan keperluan-keperluan
tambahan dengan mewujudkan rangka kerja bagi dasar rangkuman dan secara amnya
mengamalkan "anggapan mainstreaming" di Scotland pendidikan. Akta ini
adalah satu percubaan untuk meluaskan definisi yang sempit Keperluan Pendidikan
Khas (SEN) yang biasanya digunakan untuk menentukan kanak-kanak istimewa.
Definisi dalam Akta yang
Kanak-kanak dan remaja mempunyai keperluan pendidikan khas
jika mereka mempunyai kesukaran pembelajaran yang memerlukan peruntukan untuk
keperluan pendidikan khas yang akan dibuat untuk mereka.
Kesukaran pembelajaran dikatakan hadir jika seorang
kanak-kanak atau orang muda:
a) mempunyai kesukaran dengan ketara lebih besar dalam
pembelajaran daripada majoriti orang-orang yang usianya; atau
b) mengalami kecacatan yang sama ada menghalang atau
menggalang dia daripada membuat keberkesanan penggunaan kemudahan pendidikan
daripada jenis yang biasanya disediakan di sekolah-sekolah yang diuruskan oleh
pihak berkuasa tempatan itu; atau
c) yang di bawah umur lima tahun dan, atau akan menjadi jika
peruntukan khas tidak dibuat untuk beliau, berkemungkinan, apabila umur yang
lebih, mempunyai kesukaran pembelajaran sebagaimana yang ditakrifkan di atas.
Bagi maksud Akta ini, kanak-kanak dan orang muda tidak
dianggap sebagai mempunyai kesukaran pembelajaran semata-mata kerana bahasa di
mana mereka diajar adalah berbeza daripada apa yang telah, pada bila-bila masa,
telah dituturkan di rumah mereka.
Peruntukan untuk keperluan pendidikan khas ertinya, berhubung
dengan kanak-kanak umur sekolah atau pendidikan orang muda menerima sekolah,
peruntukan pendidikan yang merupakan tambahan kepada atau berbeza daripada yang
biasanya dibuat untuk kanak-kanak umur yang sama di sekolah-sekolah yang
diuruskan oleh pihak berkuasa tempatan untuk kawasan yang berkenaan. Berhubung
dengan kanak-kanak yang belum mencapai umur sekolah, ia bermakna peruntukan
pendidikan yang sesuai dengan keperluan mereka.
9) WALES
Penyata Sekolah
Falsafah sekolah adalah untuk membangunkan dan memelihara
keseluruhan kanak-kanak, rohani, akademik, fizikal dan emosi. Kami berusaha
untuk melakukan ini dengan menyediakan peluang kurikulum maksimum kepada semua
pelajar yang layak tanpa mengira keperluan pendidikan khas mereka. Usaha Wales
High School menjadi sekolah inklusif. Dokumen dasar dan kerja yang dijalankan
di dalam kawasan kurikulum ini merupakan sebahagian daripada sistem sokongan
yang lebih luas di sekolah.
Di Wales Sekolah semua guru adalah guru SEND. Peruntukan dan
pembezaan di tempat di peringkat bilik darjah dengan campur tangan tambahan dan
sokongan yang disediakan di mana perlu.
Matlamat dan Objektif
- Pengajaran murid yang memerlukan pendidikan khas adalah
satu tanggungjawab bagi seluruh sekolah dan kami menjangkakan semua orang dalam
komuniti sekolah untuk menerima perbezaan orang lain dan bekerja bersama-sama
untuk menggalakkan kejayaan untuk semua.
- Pada Wales High School kita memastikan akses dan kemajuan
dalam kurikulum inklusif, luas dan seimbang untuk semua.
- Kerja dibezakan membolehkan setiap kanak-kanak akses kepada
kurikulum. Ini memastikan bahawa semua murid mempunyai kepuasan pencapaian.
- Pelbagai sumber digunakan, yang menyokong pelaksanaan
kurikulum dan untuk memastikan bahawa kanak-kanak dengan SEN bersepadu dari
segi sosial dan disokong.
Kanak-kanak mempunyai kesukaran pembelajaran di bawah
Keperluan Pendidikan Khas Kod Amalan s1: 3 jika mereka:
mempunyai masalah yang lebih besar dalam pembelajaran
daripada kebanyakan kanak-kanak umur yang sama; atau
mempunyai kecacatan yang menghalang mereka atau menghalang
mereka dari menggunakan kemudahan pendidikan daripada jenis yang biasanya
disediakan untuk kanak-kanak umur yang sama di sekolah-sekolah di dalam kawasan
pihak berkuasa pendidikan tempatan
adalah di bawah umur sekolah wajib dan termasuk dalam
definisi di (a) atau (b) di atas dan akan berbuat demikian jika peruntukan
pendidikan khas tidak dibuat untuk mereka.
Kanak-kanak mungkin mempunyai keperluan pendidikan khas dalam
sekurang-kurangnya salah satu daripada empat kawasan dan banyak akan mempunyai
keperluan yang saling berkaitan. Kawasan-kawasan yang dikenal pasti oleh SEN
Kod Amalan adalah:
komunikasi dan interaksi
kognisi dan pembelajaran
tingkah laku, emosi dan pembangunan sosial
deria dan / atau fizikal
Keperluan Pendidikan Khas Kod Amalan menetapkan pendekatan
tiga peringkat untuk SEN.
Tindakan Sekolah - guru kelas mengenal pasti SEN kanak-kanak
dan dengan berunding dengan SENCO, ibu bapa dan murid, akan membincangkan
keperluan kanak-kanak dan kanak itu di sekolah Pendidikan Khas Keperluan
Daftar. Masa yang dihabiskan bekerja dengan mentor pembelajaran, menerima
sokongan campur tangan atau bekerja dengan SEN Pengajaran Pembantu di dalam
kelas.
Sekolah Tindakan Plus - SENCO berunding dengan ibu bapa dan
bekerja rapat dengan kakitangan sekolah, melibatkan pakar-pakar dari luar
sekolah untuk menyokong keperluan kanak-kanak. Campur tangan tentu yang dengan
memberi tumpuan kepada membangunkan numerasi dan literasi keperluan mereka.
LEA menganggap keperluan untuk Penyata Pendidikan Khas dan
jika sesuai membuat Pernyataan dan menyusun, memantau dan mengkaji semula
peruntukan. Penyata ini menerangkan keperluan tertentu kanak-kanak, peruntukan
yang akan diberikan dan objektif semua sedang berusaha ke arah. Sasaran dan
strategi khusus untuk mencapainya telah disediakan sebagai Pelan Tindakan.
10) SPAIN
Sistem pendidikan akan menguruskan sumber yang diperlukan
untuk membolehkan murid-murid yang memerlukan pendidikan khas sementara atau
kekal untuk mencapai matlamat ditubuhkan dalam program umum untuk semua murid
itu pentadbiran awam memberi murid sokongan yang diperlukan dari awal
persekolahan atau mereka sebaik sahaja mereka didiagnosis sebagai mempunyai
keperluan khas. Pengajaran sekolah disesuaikan dengan keperluan ini murid.
Sekolah-sekolah membangunkan kurikulum melalui pelan didaktik, yang perlu
mengambil kira keperluan dan ciri-ciri murid. Mereka juga membangunkan Projek
Pendidikan, di mana objektif dan keutamaan pendidikan adalah tetap bersama-sama
dengan prosedur pelaksanaan. Dalam usaha untuk menyediakan projek ini, mereka
menganggap ciri-ciri sekolah, persekitaran, dan keperluan pendidikan
murid-murid.
Pelajar dengan keperluan pendidikan khas
Pelajar dengan keperluan pendidikan khas merujuk kepada
mereka yang memerlukan, sokongan dan perhatian tertentu pendidikan tertentu
akibat ketidakupayaan atau kecelaruan tingkah laku yang serius, sama ada untuk
suatu tempoh atau di seluruh persekolahan mereka.
Murid-murid memerlukan sokongan khusus mengikut diskriminasi
bukan dan prinsip normalisasi pendidikan, dan dengan tujuan untuk mencapai
kemasukan mereka. Murid-murid dididik mengikut ciri-ciri mereka, sama ada
mengintegrasikan mereka dalam kumpulan arus perdana, di dalam kelas khas dalam
sekolah biasa, atau di sekolah-sekolah pendidikan khas, bergantung kepada
bentuk yang ditentukan oleh pasukan profesional, dengan mengambil kira ibu bapa
mereka dan guru pendapat . Terima kasih kepada perkembangan yang berturut-turut
oleh setiap institusi pengajian dan kumpulan, kurikulum meramalkan banyak
kemungkinan untuk menyesuaikan diri dengan perbezaan ini supaya murid mengatasi
sebarang masalah yang dihadapi. Walau bagaimanapun, semua melalui waktu
sekolah, dan mungkin ke tahap yang lebih besar di peringkat di mana kajian
menjadi semakin lebih kompleks, akan ada murid yang tertentu atas sebab-sebab
yang sangat berbeza merasa lebih sukar untuk mencapai objektif dan kandungan
yang ditetapkan untuk setiap orang yang kurikulum yang sama untuk semua.
Murid-murid seterusnya akan memerlukan satu lagi jenis pelarasan yang lebih
khusus.
Antara langkah-langkah yang biasa (ditawarkan kepada semua
murid) yang dipertimbangkan oleh sistem pendidikan untuk menghadiri kepada
kepelbagaian, berikut adalah untuk disebut: tahap berturut-rumusan kurikulum
yang melibatkan penyesuaian progresif kurikulum rasmi dan kawasan pilihan dan
mata pelajaran, yang menjadi suatu sumber di tangan murid untuk meningkatkan
dan membangunkan pilihan peribadi beliau; penganjuran aktiviti pengukuhan dan
sokongan dalam pertubuhan pendidikan, langkah sangat umum perhatian kepada
kepelbagaian yang biasanya bertujuan untuk kawasan instrumental (matematik dan
bahasa) dan kumpulan tertentu. Apabila langkah-langkah biasa perhatian kepada
kepelbagaian telah digunakan dan telah terbukti tidak mencukupi untuk bertindak
balas kepada keperluan pendidikan murid satu individu, sistem pendidikan yang
dianggap satu siri langkah-langkah yang luar biasa. Ini: mengulangi kitaran
atau tahun sekolah, penyesuaian kurikulum penting, langkah-langkah sokongan
bagi murid-murid dengan keperluan khas pendidikan, kepelbagaian kurikulum dan,
sebagai pilihan terakhir, Program Jaminan Sosial.
Penyesuaian kurikulum menandakan penyesuaian kurikulum yang
dibuat untuk satu murid tertentu. Apabila badan pelajar yang menunjukkan
dirinya untuk mendapat keperluan pendidikan yang memandangkan kekal alam semula
jadi, sumber atau jenis yang memerlukan pengubahsuaian ciri-ciri pusat
kurikulum yang hendaklah diikuti oleh majoriti murid-murid zaman itu,
penyesuaian kurikulum penting boleh dilakukan . Pemakaian langkah-langkah luar
biasa melambangkan pengubahsuaian kandungan, objektif dan kriteria penilaian
kurikulum biasa. Titik perlu berlepas untuk langkah tersebut adalah satu
penilaian sebelumnya psiko-pedagogi (dilaksanakan oleh perkhidmatan bimbingan
khusus) dan berterusan susulan yang membolehkan murid untuk mengakses kurikulum
standard seboleh mungkin.
Murid yang memerlukan pendidikan khas boleh menghadiri
kedua-dua pendidikan dan arus perdana pertubuhan khas. Persekolahan
sebaik-baiknya hendaklah diberi di dalam pertubuhan arus perdana, menyesuaikan
program tersebut kepada kapasiti setiap murid.
Oleh itu, dalam bidang pendidikan bayi biasa, pendidikan
rendah dan pertubuhan pendidikan menengah, murid-murid ini mendaftar sebagai
sebahagian daripada badan murid arus perdana. Pertubuhan, di samping
menyesuaikan keadaan fizikal dan bahan untuk keperluan murid-murid yang
mendaftar di sana, harus mempunyai sumber-sumber yang perlu disediakan (guru
khas, profesional yang berkelayakan, dan lain-lain) dan juga perlu mengambil
pedagogi, langkah organisasi dan operasi untuk menampung murid yang memerlukan
pendidikan khas dalam program mereka. Tambahan pula, semua komuniti autonomi menimbangkan
kemungkinan melantik pusat-pusat pilihan untuk enrolmen murid yang memerlukan
pendidikan khas tertentu, yang mungkin memerlukan jenis tertentu persekitaran
atau pengkhususan profesional sukar untuk mencari di banyak tempat. Dengan cara
ini, perhatian pendidikan yang sesuai boleh dijamin bagi murid-murid tersebut.
Persekolahan murid-murid yang memerlukan pendidikan khas di
peringkat pendidikan yang tidak wajib, jika syarat-syarat dipenuhi, akan
menjadi salah satu bentuk pemasukan dengan penyesuaian kurikulum perlu atau
pengecualian keseluruhan atau sebahagian daripada mata pelajaran. Pertubuhan
menyediakan pendidikan tersebut mesti memiliki yang diperlukan penyesuaian
fizikal dan material bagi menjamin prinsip peluang sama rata.
NOTA 3 :
Sistem Fail Bagi Program Pendidikan Khas Integrasi
1. Fail AM Pendidikan Khas
Surat berkaitan urusan kelas pendidikan khas di sekolah. Fail ini disimpan di pejabat sekolah. Satu salinan fail (pendua) hendaklah disimpan di kelas pendidikan khas untuk memudahkan rujukan.
2. Fail Panitia Pendidikan Khas
• Sukatan & Huraian Kurikulum Pendidikan Khas,
• Senarai nama dan maklumat guru-guru pendidikan khas,
• Jadual Waktu Induk dan Jadual Waktu Peribadi guru-guru pendidikan khas,
• Senarai Peralatan ( Inventori ) Kelas Pendidikan Khas,
• Minit mesyuarat,
• Takwim Tahunan Kelas Pendidikan Khas,
• Kertas Kerja Aktiviti / Projek Kelas Pendidikan Khas,
• Salinan surat menyurat setiap Aktiviti / Projek Kelas Pendidikan Khas,
• Laporan Aktiviti / Projek Kelas Pendidikan Khas,
• Jadual Pencerapan P&P guru-guru pendidikan khas,
• Pekeliling-pekeliling berkaitan pendidikan khas. disimpan di bilik Pengetua / Guru Besar dan di kelas pendidikan khas
3. Fail Maklumat Kelas Pendidikan Khas
• Pekeliling-pekeliling Pendidikan Khas,
• Borang Biodata Guru Pendidikan Khas,
• Borang Biodata Murid Pendidikan Khas,
• Statistik Murid Pendidikan Khas,
• Jadual Waktu Induk Kelas dan Jadual Waktu Peribadi Guru Pendidikan Khas,
• Rekod ujian / peperiksaan murid pendidikan khas,
• Lain-lain dokumen semasa yang berkaitan.
4. Fail Mata Pelajaran
• Sukatan Pelajaran dan Huraian Sukatan Pelajaran,
• Senarai buku-buku teks dan buku-buku rujukan,
• Maklumat semasa mengenai mata pelajaran,
• Senarai Bahan Bantu Mengajar (BBM) yang digunakan,
• Minit mesyuarat panitia mata pelajaran sekolah,
• Jadual peperiksaan / penilaian,
• Soalan-soalan peperiksaan / penilaian,
• Rumusan pencapaian setiap murid pendidikan khas selepas setiap peperiksaan / penilaian,
• Lain-lain dokumen semasa yang berkaitan.
5. Fail Laporan Status Program Pendidikan Khas
Fail ini diwujudkan untuk menyimpan salinan Laporan Status Program Pendidikan Khas yang wajib dihantar ke Pejabat Pelajaran Daerah masing-masing (u.p. Pegawai Khas Pendidikan Khas) pada setiap bulan. Penolong Kanan / Penyelaras Pendidikan Khas bertanggungjawab menyedia dan mengemaskini fail ini.
6. Fail Peribadi Murid Pendidikan Khas ( I-File)
• Borang Biodata Murid Pendidikan Khas,
• Surat Tawaran Penempatan ke Program Pendidikan Khas (Dalam Tempoh Percubaan) bagi murid berkenaan dari Unit Pendidikan Khas, Sektor Pendidikan Swasta dan Pendidikan Khas, JPN Perak,
• Salinan ‘Lampiran A’ murid,
• Surat Pengesahan Penempatan ke Program Pendidikan Khas bagi murid berkenaan (jika murid itu lulus tempoh percubaan) dari Unit Pendidikan Khas, Sektor Pendidikan Swasta dan Pendidikan Khas, JPN Perak.
• Salinan Borang Pendaftaran dan Cadangan Penempatan Kanak-Kanak Keperluan Khas (0-18 Tahun) murid atau BPKKK 1 (Pindaan 2012),
• Salinan Borang Pertukaran Sekolah murid - (jika ada),
• Salinan Sijil Kelahiran dan Kad Pengenalan murid,
• Salinan Kad Pengenalan ibu bapa / penjaga,
• 3 keping gambar murid berukuran pasport,
• Salinan Kad Orang Kurang Upaya murid,
• Kad atau Buku Kesihatan Murid,
• Salinan Sijil Penyertaan dan Sijil Penghargaan yang diterima oleh murid,
• Rekod Prestasi Murid dan Laporan Pencapaian Akademik Murid,
• Salinan fotostat muka depan Buku Akaun BSN murid,
• Lain-lain dokumen yang berkaitan dengan murid.
7. Fail Rancangan Pengajaran Individu (RPI)
Guru mata pelajaran bertanggungjawab menyedia dan mengemaskini Fail Rancangan Pengajaran Individu (RPI) setiap murid mengikut mata pelajaran yang perlu.
8. Fail Kokurikulum Pendidikan Khas
• Jawatankuasa Kokurikulum Pendidikan Khas,
• Jadual Waktu pelaksanaan aktiviti kokurikulum pendidikan khas,
• Rekod kehadiran guru dan murid pendidikan khas,
• Maklumat mengenai jenis-jenis aktiviti kokurikulum pendidikan khas yang dijalankan pada setiap sesi,
• Kertas kerja setiap program / aktiviti kokurikulum pendidikan khas yang akan dilaksanakan,
• Salinan surat menyurat pelaksanaan setiap aktiviti kokurikulum pendidikan khas,
• Laporan setiap program / aktiviti kokurikulum pendidikan khas yang telah dilaksanakan,
• Lain-lain dokumen semasa yang berkaitan.
9. Fail Program Inklusif
• Jawatankuasa Program Inklusif,
• Kertas kerja perancangan dan pelaksanaan Program Inklusif,
• Jadual Waktu guru dan murid pendidikan khas yang terlibat,
• Biodata murid pendidikan khas yang diinklusifkan,
• Rekod kehadiran murid pendidikan khas ke kelas inklusif,
• Salinan surat menyurat pelaksanaan Program Inklusif,
• Laporan sebelum pelaksanaan, semasa pelaksanaan dan penilaian serta tindakan susulan,
• Rekod prestasi murid pendidikan khas,
• Lain-lain dokumen semasa yang berkaitan.
10. Fail Disiplin Pendidikan Khas
• Jawatankuasa Disiplin Pendidikan Khas,
• Biodata murid pendidikan khas yang dikenakan tindakan disiplin,
• Catatan jenis masalah disiplin, masa dan tarikh ia berlaku,
• Cadangan model pengubahsuaian tingkahlaku untuk membantu murid pendidikan khas tersebut,
• Surat pemakluman kepada ibu bapa / penjaga berkenaan,
• Surat perjanjian dengan ibu bapa / penjaga berhubung dengan pelaksanaan pengubahsuaian tingkahlaku ke atas anak mereka,
• Rekod perkembangan semasa disiplin murid pendidikan khas tersebut,
• Laporan akhir setelah masalah disiplin itu berjaya ditangani.
11. Fail Kad Harta Modal
• Daftar senarai item,
• Kad Harta Modal setiap item yang dibeli atau dibekalkan yang mengandungi maklumat seperti tarikh pembelian atau penerimaan, jumlah unit dibeli atau diterima, syarikat pembekal, harga seunit, jenama, dan lain-lain,
• Salinan invois pembelian setiap item,
• Salinan Sijil Akuan Penerimaan (SAP) setiap item yang dibekalkan.
12. Buku Stok
Buku stok diperolehi daripada pejabat sekolah.
13. Laporan Mingguan Guru Pendidikan Khas Bertugas
dalam bentuk buku catatan atau helaian borang laporan yang boleh difailkan. Kandungan laporan guru bertugas adalah seperti berikut :
• guru pendidikan khas yang tidak hadir,
• murid pendidikan khas yang tidak hadir,
• murid pendidikan khas yang balik awal,
• murid pendidikan khas yang sakit,
• guru pendidikan khas yang keluar untuk tugas rasmi,
• murid pendidikan khas yang ponteng selepas rehat,
• lawatan atau kunjungan dari pihak luar,
• hal-hal lain.
Surat berkaitan urusan kelas pendidikan khas di sekolah. Fail ini disimpan di pejabat sekolah. Satu salinan fail (pendua) hendaklah disimpan di kelas pendidikan khas untuk memudahkan rujukan.
2. Fail Panitia Pendidikan Khas
• Sukatan & Huraian Kurikulum Pendidikan Khas,
• Senarai nama dan maklumat guru-guru pendidikan khas,
• Jadual Waktu Induk dan Jadual Waktu Peribadi guru-guru pendidikan khas,
• Senarai Peralatan ( Inventori ) Kelas Pendidikan Khas,
• Minit mesyuarat,
• Takwim Tahunan Kelas Pendidikan Khas,
• Kertas Kerja Aktiviti / Projek Kelas Pendidikan Khas,
• Salinan surat menyurat setiap Aktiviti / Projek Kelas Pendidikan Khas,
• Laporan Aktiviti / Projek Kelas Pendidikan Khas,
• Jadual Pencerapan P&P guru-guru pendidikan khas,
• Pekeliling-pekeliling berkaitan pendidikan khas. disimpan di bilik Pengetua / Guru Besar dan di kelas pendidikan khas
3. Fail Maklumat Kelas Pendidikan Khas
• Pekeliling-pekeliling Pendidikan Khas,
• Borang Biodata Guru Pendidikan Khas,
• Borang Biodata Murid Pendidikan Khas,
• Statistik Murid Pendidikan Khas,
• Jadual Waktu Induk Kelas dan Jadual Waktu Peribadi Guru Pendidikan Khas,
• Rekod ujian / peperiksaan murid pendidikan khas,
• Lain-lain dokumen semasa yang berkaitan.
4. Fail Mata Pelajaran
• Sukatan Pelajaran dan Huraian Sukatan Pelajaran,
• Senarai buku-buku teks dan buku-buku rujukan,
• Maklumat semasa mengenai mata pelajaran,
• Senarai Bahan Bantu Mengajar (BBM) yang digunakan,
• Minit mesyuarat panitia mata pelajaran sekolah,
• Jadual peperiksaan / penilaian,
• Soalan-soalan peperiksaan / penilaian,
• Rumusan pencapaian setiap murid pendidikan khas selepas setiap peperiksaan / penilaian,
• Lain-lain dokumen semasa yang berkaitan.
5. Fail Laporan Status Program Pendidikan Khas
Fail ini diwujudkan untuk menyimpan salinan Laporan Status Program Pendidikan Khas yang wajib dihantar ke Pejabat Pelajaran Daerah masing-masing (u.p. Pegawai Khas Pendidikan Khas) pada setiap bulan. Penolong Kanan / Penyelaras Pendidikan Khas bertanggungjawab menyedia dan mengemaskini fail ini.
6. Fail Peribadi Murid Pendidikan Khas ( I-File)
• Borang Biodata Murid Pendidikan Khas,
• Surat Tawaran Penempatan ke Program Pendidikan Khas (Dalam Tempoh Percubaan) bagi murid berkenaan dari Unit Pendidikan Khas, Sektor Pendidikan Swasta dan Pendidikan Khas, JPN Perak,
• Salinan ‘Lampiran A’ murid,
• Surat Pengesahan Penempatan ke Program Pendidikan Khas bagi murid berkenaan (jika murid itu lulus tempoh percubaan) dari Unit Pendidikan Khas, Sektor Pendidikan Swasta dan Pendidikan Khas, JPN Perak.
• Salinan Borang Pendaftaran dan Cadangan Penempatan Kanak-Kanak Keperluan Khas (0-18 Tahun) murid atau BPKKK 1 (Pindaan 2012),
• Salinan Borang Pertukaran Sekolah murid - (jika ada),
• Salinan Sijil Kelahiran dan Kad Pengenalan murid,
• Salinan Kad Pengenalan ibu bapa / penjaga,
• 3 keping gambar murid berukuran pasport,
• Salinan Kad Orang Kurang Upaya murid,
• Kad atau Buku Kesihatan Murid,
• Salinan Sijil Penyertaan dan Sijil Penghargaan yang diterima oleh murid,
• Rekod Prestasi Murid dan Laporan Pencapaian Akademik Murid,
• Salinan fotostat muka depan Buku Akaun BSN murid,
• Lain-lain dokumen yang berkaitan dengan murid.
7. Fail Rancangan Pengajaran Individu (RPI)
Guru mata pelajaran bertanggungjawab menyedia dan mengemaskini Fail Rancangan Pengajaran Individu (RPI) setiap murid mengikut mata pelajaran yang perlu.
8. Fail Kokurikulum Pendidikan Khas
• Jawatankuasa Kokurikulum Pendidikan Khas,
• Jadual Waktu pelaksanaan aktiviti kokurikulum pendidikan khas,
• Rekod kehadiran guru dan murid pendidikan khas,
• Maklumat mengenai jenis-jenis aktiviti kokurikulum pendidikan khas yang dijalankan pada setiap sesi,
• Kertas kerja setiap program / aktiviti kokurikulum pendidikan khas yang akan dilaksanakan,
• Salinan surat menyurat pelaksanaan setiap aktiviti kokurikulum pendidikan khas,
• Laporan setiap program / aktiviti kokurikulum pendidikan khas yang telah dilaksanakan,
• Lain-lain dokumen semasa yang berkaitan.
9. Fail Program Inklusif
• Jawatankuasa Program Inklusif,
• Kertas kerja perancangan dan pelaksanaan Program Inklusif,
• Jadual Waktu guru dan murid pendidikan khas yang terlibat,
• Biodata murid pendidikan khas yang diinklusifkan,
• Rekod kehadiran murid pendidikan khas ke kelas inklusif,
• Salinan surat menyurat pelaksanaan Program Inklusif,
• Laporan sebelum pelaksanaan, semasa pelaksanaan dan penilaian serta tindakan susulan,
• Rekod prestasi murid pendidikan khas,
• Lain-lain dokumen semasa yang berkaitan.
10. Fail Disiplin Pendidikan Khas
• Jawatankuasa Disiplin Pendidikan Khas,
• Biodata murid pendidikan khas yang dikenakan tindakan disiplin,
• Catatan jenis masalah disiplin, masa dan tarikh ia berlaku,
• Cadangan model pengubahsuaian tingkahlaku untuk membantu murid pendidikan khas tersebut,
• Surat pemakluman kepada ibu bapa / penjaga berkenaan,
• Surat perjanjian dengan ibu bapa / penjaga berhubung dengan pelaksanaan pengubahsuaian tingkahlaku ke atas anak mereka,
• Rekod perkembangan semasa disiplin murid pendidikan khas tersebut,
• Laporan akhir setelah masalah disiplin itu berjaya ditangani.
11. Fail Kad Harta Modal
• Daftar senarai item,
• Kad Harta Modal setiap item yang dibeli atau dibekalkan yang mengandungi maklumat seperti tarikh pembelian atau penerimaan, jumlah unit dibeli atau diterima, syarikat pembekal, harga seunit, jenama, dan lain-lain,
• Salinan invois pembelian setiap item,
• Salinan Sijil Akuan Penerimaan (SAP) setiap item yang dibekalkan.
12. Buku Stok
Buku stok diperolehi daripada pejabat sekolah.
13. Laporan Mingguan Guru Pendidikan Khas Bertugas
dalam bentuk buku catatan atau helaian borang laporan yang boleh difailkan. Kandungan laporan guru bertugas adalah seperti berikut :
• guru pendidikan khas yang tidak hadir,
• murid pendidikan khas yang tidak hadir,
• murid pendidikan khas yang balik awal,
• murid pendidikan khas yang sakit,
• guru pendidikan khas yang keluar untuk tugas rasmi,
• murid pendidikan khas yang ponteng selepas rehat,
• lawatan atau kunjungan dari pihak luar,
• hal-hal lain.
Bentuk Penulisan Refleksi/Impak
RPH Guru & Buku Log Pembantu Pengurusan Murid
*(Buku Log PPM Pendidikan Khas setakat ini hanya diguna pakai oleh JPN Perak
Sahaja)
Penulisan Impak & Refleksi Rancangan Pengajaran Harian - Guru
IMPAK :
Jumlah bilangan murid yang hadir dan mencapai objektif P&P atau tidak. Ditulis dalam bentuk bilangan dan bukan bentuk peratusan (%).
REFLEKSI :
Menulis/mencadangkan aktiviti pengayaan untuk murid yang mencapai objektif dan aktiviti pemulihan untuk murid yang tidak mencapai objektif. Tingkah laku murid sewaktu proses PdP tersebut juga dicatatkan.
Contoh penulisan refleksi;
1. Pelajar memberikan respon yang sangat baik ketika sesi pengajaran sedang berlangsung.
2. Keadaan kelas kadangkala agak bising apabila terdapat segelintir XXX (murid) kurang bersedia dan tidak dapat menumpukan perhatian.
3. Kerjasama antara murid dan guru sangat baik dan objektif pembelajaran tercapai.
4. Aktiviti PdP ini dibawa ke hadapan kerana terdapat Majlis Sambutan Hari Kanak-kanak peringkat sekolah.
Penulisan Buku Log - Pembantu Pengurusan Murid
Perlu ditulis mengikut jadual waktu kelas yang diurus dan aktiviti selepas waktu persekolahan / cuti persekolahan. Bentuk penulisan juga adalah merangkumi aktiviti / perkara/kejadian pengurusan murid/bilik yang bukan berada pada skop kerja (menyapu, mengemop dll). Tingkah laku bermasalah didalam aktiviti PdP juga perlu ditulis secara ringkas (murid muntah, membuang air besar dan sebagainya).Sewaktu cuti sekolah juga penulisan buku log masih perlu dilakukan.
NOTA 4 ; AKTA PENDIDIKAN KHAS
Akta Pendidikan khas Laporan Jawatankuasa Kabinet 1979-1984
Perakuan
1969 Laporan Jawatankuasa Kabinet lahir daripada perakuan
‘Deklarasi Universal Hak Asasi Manusia ‘ pada tahun
1948.Laporan ini diperkukuhkan lagi oleh ‘ Deklarasi Dunia Tentang Penddikan
Untuk Semua ‘ 1990 yang dibuat di Jomtien Thailand.Lanjutan itu lahirlah
Seksyen 41 daripada Akta Pendidikan 1996.
Akta Pendidikan Khas
Akta
pelajaran 1961 disemak semula dan digantikan dengan akta Pendidikan 1996. Satu
bab khusus mengenai Pendidikan khas telah dimasukkan dalam akta tersebut yang
menyarankan bahawa:
40.Menteri
hendaklah mengadakan pendidikan khas di sekolah khas yang ditubuhkan di bawah
perenggan 34(1)(b) atau mana-mana sekolah rendah atau menengah yang difikirkan
oleh menteri sesuai manfaat
41.1
tertakluk kepada sub seksyen (2) dan(3) menteri boleh melalui
peraturan-perturan menetapkan:
Tempoh
pendidikan rendah dan menengah yang sesuai dengan keperluan murid yang menerima
pendidikan khas
Kurikulum
yang hendak digunakan berhubung dengan pendidikan khas
Kategori
murid yang memerlukan pendidikan khas dan kaedah yang sesuai bagi pendidikan
murid dalam kategori sekolah khas dan apa-apa perkara yang difikirkan oleh
menteri suaimanfaatkan atau perlu bagi maksud topik ini.
Seksyen 40 dan seksyen 41 dalam akta 1996 dilihat oleh
pelbagai pihak sebagai era baru dalam dunia pendidikan khas kerana Menteri
Pelajaran di kehendaki membuka kelas jika ada permintaan daripada masyarakat.
Akta ini juga memperuntukan kuasa kepada menteri untuk menentukan tempoh
persekolahan dan kandungan kurikulum untuk keperluan pendidikan khas. Amalan
pada masa ini kanak-kanak bekeperluan khas dibenarkan bersekolah sehingga umur
19 tahun.
Implikasi Akta Pelajaran 1961 dan
Akta P endidikan 1996.
Pelaksanaan Pendidikan inklusif
|
Pada tahun 1962 kelas ini telah
dimulakan bila 3 pelajar cacat penglihatan telah belajar di kelas biasa
dengan bantuan guru khas resos. Pada tahun 1993/94 seramai 3 orang pelajar
cacat pendengaran telah ditempatkan ditingkatan enam rendah di SMK(L)
Methodist Kuala Lumpur .Sesi persekolahan 1994/95 bermulalah projek rintis 14
buah sekolah di Malaysia bagi program KKBP.
|
Kewujudan Jabatan
Pendidikan Khas.
|
Bagi memantau Perjalanan
Program Pendidikan khas selaras dengan akta pendidikan kerajaan dengan kuasa
menteri telah menubuhkan satu jabatan yang membolehkan pelajar kurang upaya
terbela dari segi akademik. Peluang belajar telah dilanjutkan keperingkat
lebih tinggi selepas PMR dan SPM seperti ke Politeknik dan IPTA. Pada tahun
1999/2000 telah wujud peluang pelajar khas melanjutkan pelajaran dalam bidang
vokasional melalui kemasukan ke Sekolah teknik dan vokasional. Wujudnya JPK
memudahkan Kementerian Pelajaran menyalurkan bantuan kewangan.
|
Peluang Kerjaya dan Pendidikan
|
Terlaksananya akta ini
membolehkan ibu bapa mendesak kerajaan menubuhkan sekolah khas sejak
peringkat pra lagi. Bagi pihak kerajaan pula akta ini membolehkan seseorang
pelajar khas yang belum bersedia ditolak penempatanya setelah tamat tempoh
percubaan.
|
Pembentukan Kurikulum Fleksibel
|
Akta Pendidikan 1996 (
Bah.11/4) dan akta pelajaran 116 membolehkan ihak guru mengubahsuai kurikulum
, kaedah atau teknik p&p mengikut kesesuaian dan kemampuan murid. Ini
memberi peluang kepada guru membentuk dan mereka kurikulum vakasional dan
kemahiran hidup diperingkat rendah dan menengah.
|
Istilah Âmasalah pembelajaranÊ
(learning disabilities) pertama kali digunakan
oleh Samuel Kirk pada tahun
1963 dalam satu perjumpaan dengan ibu bapa
kepada kanak-kanak yang
mengalami masalah membaca, hiperaktif dan tidak boleh selesai masalah
matematik. Sebenarnya, Kirk telah menemui konsep tersebut setahun lebih awal.
Secara purata, adalah
dianggarkan 1 dalam setiap 20 kanak-kanak dikenal pasti sebagai bermasalah
pembelajaran (Smith, 2004). Kanak-kanak ini, diandaikan mengalami
ketidakupayaan neurologikal yang memberi kesan terhadap kemampuan untuk
memahami, mengingat, atau menyampaikan maklumat.
(a) Samuel Kirk (1963) mendefinisikan
masalah pembelajaran sebagai
kelewatan perkembangan dalam
satu atau lebih daripada proses
pertuturan, pembacaan,
penulisan, pengiraan atau mata pelajaran sekolah
lain. Ianya bukanlah kesan
daripada kerencatan mental, halangan sensori
(buta atau pekak) atau faktor
budaya dan persekitaran. Pencapaian
kemahiran membaca, menulis dan
mengira adalah pada tahap di bawah
purata kebangsaan. Terdapat
perbezaan yang nyata antara kanak-kanak
yang diklasifikasikan sebagai
bermasalah pembelajaran. Masalah
pembelajaran tidak dikaitkan
dengan kurang upaya seperti kerencatan
mental, bermasalah penglihatan
atau bermasalah pendengaran.
(b) Akta Masalah Pembelajaran
Spesifik (Specific Learning Disabilities Act,
1969)
memperluaskan definisi Samuel
Kirk. Ketidakupayaan pembelajaran
merujuk kepada gangguan pada
proses psikologi yang mempengaruhi
pemahaman dan penggunaan
bahasa, sama ada lisan ataupun tulisan. Ini
dapat dikesan dalam kemahiran
dan kefahaman mendengar, berfikir,
bertutur, membaca, menulis,
mengeja dan mengira. Golongan yang
termasuk dalam kumpulan ini
ialah:
Kanak-kanak yang mempunyai kelemahan dan
kekurangan persepsi,
Kecederaan otak, Ketidakfungsian otak yang
minima, Disleksia dan lain-lain lagi.
Mereka yang TIDAK termasuk dalam golongan
bermasalah pembelajaran
ialah mereka bermasalah
penglihatan, pendengaran dan pergerakan
(motor), kerencatan mental,
dan gangguan emosi dan tingkah laku.
4.1
(c) Akta Pendidikan Individu
Kurang Upaya (Individual with Disabilities
Education Act atau IDEA,
1997): mendefinisi bermasalah pembelajaran
sebagai:
Secara Umum bermasalah
pembelajaran bermakna masalah dalam satu
atau lebih daripada proses
asas psikologikal yang melibatkan pemahaman
atau penggunaan bahasa sama
ada pertuturan atau penulisan, di mana
masalah-masalah yang dihadapi
mengakibatkan:
Kebolehan mendengar yang tidak sempurna,
Kebolehan berfikir yang tidak sempurna,
Kebolehan bertutur yang tidak sempurna,
Kebolehan membaca yang tidak sempurna
Ini TIDAK termasuk mereka yang
bermasalah pembelajaran akibat
daripada ketidakupayaan
penglihatan, pendengaran dan motor, kerencatan
akal, gangguan emosi atau
kekurangan dalam persekitaran, budaya atau
ekonomi.
(d) Jawatankuasa Bersama
Kebangsaan Bermasalah Pembelajaran (The
National Joint Commitee on
Learning Disabilities, 1988) yang terdiri
daripada organisasi
profesional mentakrifkan masalah pembelajaran
sebagai merujuk kepada satu
kumpulan masalah yang pelbagai yang
mengakibatkan kesukaran yang
nyata seperti mendengar, bertutur,
membaca, menulis, membuat
keputusan atau menyelesai masalah
matematik. Masalah-masalah ini
berpunca daripada ketidakfungsian sistem
saraf pusat, dan boleh berlaku
pada bila-bila tahap umur. Masalah
mengawal tingkah laku,
persepsi dan interaksi sosial mungkin wujud
bersama masalah pembelajaran
tetapi ia sendiri tidak akan menyebabkan
kepada berlakunya masalah
pembelajaran. Masalah pembelajaran mungkin
wujud seiring dengan
ketidakupayaan lain seperti masalah sensori (kurang
upaya pendengaran atau
penglihatan), kerencatan mental atau gangguan
emosi yang serius.
(e) Kementerian Pendidikan
Malaysia (1995) mentakrifkan bermasalah
pembelajaran sebagai pelajar
yang telah dikenal pasti dan disahkan oleh
pakar profesional sebagai
mengalami kekurangan yang mengganggu
proses pengajaran dan
pembelajaran. Mereka terdiri daripada kanak-kanak
yang mempunyai keupayaan
mental yang rendah dan pengubahsuaian
tingkah laku yang rendah.
Masalah yang dialami boleh dikategorikan
mengikut tahap kefungsian:
Kebolehan kognitif;
Tingkah laku sosial;
Penguasaan bahasa lisan dan pertuturan;
Penguasaan membaca;
Kemahiran matematik.
NOTA 6 : KEPELBAGAIAN ISTILAH BAGI KANAK-KANAK BERKEPERLUAN KHAS
Kanak-kanak luar biasa (exceptional
children)
•
Kanak-kanak yang berbeza daripada kanak-kanak biasa; merangkumi mereka
yang mengalami kesukaran dalam pembelajaran dan juga mereka yang menunjukkan
pencapaian yang tinggi daripada kanak-kanak biasa.
Kanak-kanak kurang upaya (children with
disabilities)
•
Kekurangan atau kehilangan fungsi anggota badan atau organ sering
digunakan secara sinonim dgn mereka yang mempunyai ketidakupayaan atau ketidaksempurnaan.
Ketidakupayaan ini menghalang dan menghadkan keupayaan mereka dalam
melaksanakan tugas-tugas yang dapat dilakukan oleh orang biasa.
Kanak-kanak yang mengalami kecacatan (handicapped Children)
•
Masalah yang dihadapi oleh mereka yang mempunyai ketidakupayaan atau
kecacatan ketika berinteraksi dengan dengan persekitaran.
Kanak-kanak berisiko (at risk children)
•
Mereka tidak mengalami kecacatan tetapi dianggap mempunyai kemungkinan
yang besar mengalami sesuatu kecacatan. Mereka menghadapi masalah dalam kelas
biasa dan berisiko untuk menjadi cacat.
NOTA 7 :PROGRAM PENDIDIKAN KHAS
Program pendidikan khas
bererti (AKTA PENDIDIKAN 1996)
1. Satu program yang disediakan di sekolah khas bagi murid-murid yang
mempunyai kecacatan penglihatan atau kecacatan pendengaran.
2. Satu program percantuman di sekolah biasa bagi murid-murid yang mempunyai
kecacatan penglihatan atau kecacatan pendengaran atau masalah pembelajaran; dan
3. Satu program pendidikan inklusif bagi murid-murid yang berkeperluan khas
yang boleh menghadiri kelas biasa bersama dengan murid-murid biasa.
JENIS PROGRAM PENDIDIKANKHAS:
(1)
SEKOLAH PENDIDIKAN KHAS (SPK)
•
Di bawah pentadbiran Jabatan Pendidikan Khas (JPK)
•
Sekolah yang menyediakan perkhidmatan khas untuk murid bermasalah
pendengaran dan penglihatan (rendah dan menengah).
(a) Prasekolah
•
Syarat kemasukan murid ke Program Prasekolah di Sekolah Pendidikan Khas
ialah:
- berumur tidak kurang
dari lima (5) tahun
- disahkan oleh pengamal
perubatan
-
boleh mengurus diri tanpa bantuan orang lain.
(b) Pendidikan Rendah
•
Syarat kemasukan murid ke Program PendidikanKhas Kementerian Pendidikan
Malaysia ialah:
§ berumur 6+ hingga 14+
tahun
§ Tempoh minimum
belajar: 6 tahun (tempoh ini boleh dilanjutkan hingga 2 tahun maksimum)
§ disahkan oleh pengamal
perubatan, dan boleh mengurus diri tanpa bantuan orang lain.
§ Semua sekolah
rendah pendidikan khas (masalah penglihatan & pendengaran) mengikuti aliran
akademik dan menggunakan Kurikulum Kebangsaan. Mereka akan menduduki UPSR
semasa Tahun Enam.
Kemudahan-kemudahan yang disediakan di peringkat sekolah rendah termasuklah asrama dan makan minum percuma, dan bantuan kewangan RM50 sebulan (bagi mereka yang berdaftar sebagai OKU).
Kemudahan-kemudahan yang disediakan di peringkat sekolah rendah termasuklah asrama dan makan minum percuma, dan bantuan kewangan RM50 sebulan (bagi mereka yang berdaftar sebagai OKU).
§ Murid yang
mengikuti Program Pendidikan Khas Integrasi boleh mengikuti kurikulum
kebangsaan atau kurikulum alternatif
(c)
Pendidikan Menengah
•
Syarat kemasukan murid ke Program Pendidikan Khas Kementerian Pendidikan
Malaysia ialah:
§ berumur 13+ hingga 19+
tahun
§ Tempoh minimum
belajar: 5 tahun (tempoh ini boleh dilanjutkan hingga 2 tahun maksimum)
§ disahkan oleh pengamal
perubatan
§ boleh mengurus
diri tanpa bantuan orang lain.
§ Pendidikan menengah
menyediakan 2 jenis aliran iaitu dan vokasional.
§ Murid bermasalah
penglihatan dan pendengaran boleh
mengikuti pendidikan menengah aliran akademik di sekolah menengah yang
mempunyai program Pendididkan Khas Integrasi atau di Sekolah Pendidikan Khas (contoh: SMPK
Persekutuan Pulau Pinang atau SMPK
Setapak)
§ Mereka menduduki
Peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) spt murid di arus perdana. Manakala
murid bermasalah pembelajaran akan mengikuti Program Khas Integrasi menengah
dan penilaian dibuat berdasarkan pencapaian mereka di peringkat sekolah.
§ Selepas Tingkat 3,
mereka diberi peluang untuk membuat pilihan untuk meneruskan pelajaran dalam
bidang akademik atau vokasional. Murid bermasalah penglihatan akan menduduki
SPM dan seterusnya mengambil STPM bagi yang layak.
§ Mereka yang memilih
aliran akademik boleh meneruskan pelajaran ke sekolah menengah pendidikan khas
atau sekolah yang mempunyai program Pendidikan Khas Integrasi.
(d) Pendidikan
Pasca Menengah
·
Jabatan
Pendidikan Teknikal juga memberi peluang kepada murid-murid bemasalah
pendengaran untuk melanjutkan pelajaran di politeknik dengan menawarkan
kursus-kursus teknikal, elektrik, perhotelan dan rekaan fesyen.
·
Politeknik
yang terlibat ialah:
§ Politeknik
Ungku Omar, Ipoh.
§ Politeknik Johor Bharu
§ Politeknik Shah Alam
·
Kursus
yang ditawarkan ialah:
·
Penyelenggaraan
mekanikal
·
Awam
Pembinaan
·
Rekaan
dan Fesyen dan Pakaian
·
Hotel
dan Ketering
·
Rekabentuk
grafik
(2) PROGRAM PENDIDIKAN KHAS INTEGRASI
·
Di bawah pentadbiran Jabatan Pendidikan Negeri (JPN)
•
Untuk murid bermasalah pembelajaran, pendengaran, dan penglihatan.
•
Untuk memastikan murid khas mendapat pendidikan dalam persekitaran
terhadap yang minimum (LRE).
•
Murid ditempatkan di kelas khas di sekolah harian biasa supaya mereka
dapat bergaul dengan murid biasa dan tidak rasa terpinggir.
•
Program diwujudkan di sekolah harian biasa (rendah, menengah, dan sekolah
teknik/vokasional) yang menggunakan pendekatan pengajaran pembelajaran secara
pengasingan dan separa inklusif.
NOTA 8 : PROGRAM PENDIDIKAN
KHAS TEKNIK DAN VOKASIONAL
· Ditadbir oleh Jabatan Pendidikan
Teknikal, manakala JPK bertanggungjawab terhadap perkara-perkara berkaitan
dengan dasar dan pengisiannya.
· Murid bermasalah
pendengaran yang memilih aliran vokasional atau elektif mata pelajaran
vokasional (MPV) boleh meneruskan pelajaran di sekolah menengah pendidikan khas
atau sekolah menengah teknik.
(a)
Pendidikan Teknik dan Vokasional di SPK Tahun 2010
1. SMPK Persekutuan Pulau Pinang (bermasalah
pendengaran)
2.
SMPKV Shah Alam (bermasalah pendengaran & bermasalah pembelajaran)
3. SMPKV Indah pura,
Kulai, Johor (bermasalah penglihatan, bermasalah pendengaran & bermasalah
pembelajaran
4. SMK Ibrahim Fikri, Kuala Terengganu
(bermasalah pendengaran)
5. SMK Dato’ Patinggi Haji Abdul Gapor, Kuching, Sarawak (bermasalah pendengaran)
6. SMK Tunku Ampuan Durrah, N.
Sembilan (bermasalah pendengaran)
(b)
Pendidikan Khas Integrasi Teknik dan Vokasional
- Untuk murid PK
bermasalah pendengaran
- Sekolah-Sekolah
Menengah Teknik (SMT) Tahun 2010:
1. SMT Jalan Stadium
2. SMV Kerian, Perak
3. SMV Batu Pahat, Johor
4. SM Teknik Tanah Merah, Kelantan
5. SMT Keningau, Sabah
PENTAKSIRAN
MURID PENDIDIKAN KHAS
·
Semua
murid pendidikan khas yang mengikuti kurikulum kebangsaan menduduki peperiksaan
awam spt UPSR, PMR, SPM, dan STPM (pasca menengah)
·
Bagi
murid yang mengikuti kurikulum alternatif:
§
Majlis
Latihan Vokasional Kebangsaan (MLKV): menduduki penilaian Standard Kemahiran
Kebangsaan (SKK) dan boleh ditauliahkan Sijil Kemahiran Malaysia.
§
Kurikulum
yang dibina khusus oleh Bahagian Pendidikan Khas: akan mengikuti penilaian
berasaskan sekolah dan dianugerahkan Sijil Perakuan Sekolah dan Sijil Khas
Vokasional.
(3)
PROGRAM INKLUSIF (PI)
·
Peraturan
Pendidikan 1997 (Akta Pendidikan 1996) mengakui hak murid berkeperluan khas
untuk diinklusifkan dalam kelas biasa.
Peraturan (2) menyebut, PI bermaksud: “…satu program pendidikan
inklusif bagi murid-murid dengan keperluan khas yang boleh menghadiri di dalam
kelas biasa bersama-sama dengan murid-murid biasa.
·
Telah
dimasukkan dalam Sasaran Kerja Utama (SKU) Kementerian Pendidikan pada tahun
2000 iaitu: “6.1 mengintegrasikan pelajar yang mempunyai keperluan khas di
sekolah biasa.”
•
Ditadbir oleh JPN
•
Murid khas belajar bersama-sama pelajar normal dalam kelas biasa dan
diajar oleh guru biasa serta dibantu oleh Guru Resos Pendidikan Khas.
•
Tujuannya adalah untuk membangkitkan perasaan memiliki dan dimiliki dan
seterusnya mencetuskan semangat kekitaan, bekerjasama, bantu-membantu dan hidup
bermasyarakat tanpa berperasaan menyingkirkan atau mengasingkan pihak kecil
yang dibawa masuk.(Mohd Siraj Awang,1996)
•
Bertujuan menggalakkan interaksi antara pelajar khas dengan pelajar
biasa di samping memperakui hak pendidikan yang sama untuk semua kanak-kanak
tanpa mengambil kira perbezaan individu.
•
Diperkembangkan daripada amalan pendidikan integrasi untuk membolehkan
murid khas belajar dalam iklim persekolahan senormal yang boleh.
•
Peraturan Pendidikan (PK) 1997 (Akta Pendidikan 1996) mengakui hak murid
berkeperluan khas untuk diinklusifkan dalam kelas biasa.
•
Terdapat 2 jenis PI:
§ Inklusif Penuh
§ Inklusif
Separa/Separuh Inklusif
•
Program PI dimulakan pada 1993 (3 orang pelajar ditempatkan di Ting. 6
Rendah di SM. Methodist (L), KL.
•
1994- Pembukaan kelas PI secara projek perintis di 14 buah sekolah di
seluruh negara (pemilihan pelajar adalah melalui program percantuman/sekolah
khas, 2 atau 3 orang dalam 1 sekolah).
•
1998- 53 buah sekolah rendah; 10 buah sekolah menengah
•
1999- Jab. Teknikal melaksanakan
Inklusif penuh untuk pelajar Masalah Pendengaran (24 orang di 11 S.M. Teknik/
Vokasional).
•
2000- diubahsuai kepada separa inklusif, program diluaskan kepada murid
Masalah Pembelajaran di S.M. Teknik/vokasional.
•
3 buah Politeknik melaksanakan Inklusif bagi pelajar Masalah
Pembelajaran pada Jun 2000.
(4)
PROGRAM PEMULIHAN KHAS
•
Merupakan
program yanG disediakan bagi membantu murid-murid mengatasi masalah belajar
yang khusus terutamanya dalam penguasaan kemahiran asas membaca, menulis, dan
mengira (3M). Murid yang telah dikesan
dan dikenal pasti sebagai belum menguasai kemahiran asas 3M pada tahap satu
akan mengikuti Program Pemulihan Khas. Program ini berada di hampir semua
sekolah rendah. Program yang dijalankan ialah Program Pendidikan Pemulihan Khas Tahap Satu (PKTS). Murid disaring
dengan menggunakan IPP3M 1 (murid Tahun 1), IPP3M2 (murid Tahun 2), dan IPP3M 3
(murid Tahun 3). Pendekatan pengajaran
dan pembelajaran ialah dengan menggunakan sistem pengasingan sementara (withdrawal)
(5)
PROGRAM BERMASALAH PEMBELAJARAN SPESIFIK
DISLEKSIA
§ KPM mendefinisikan
murid yang mengalami masalah pembelajaran disleksia sebagai murid yang
mempunyai kecerdasan mental yang searas atau melebihi murid biasa tetapi
mempunyai kesukaran yang tinggi dalam kemahiran mengeja, membaca, dan menulis.
§ Syarat kemasukan ke
program ini:
-
murid telah mengikuti proses pengajaran dan pembelajaran pada tahun 1
sekurang-kurangnya 6 bulan,
-
murid telah mengikuti proses pemulihan sama ada pemulihan dalam bilik
darjah atau pemulihan khas,
-
keputusan saringan menggunakan Instrumen Senarai Semak Disleksia (ISD)
menunjukkan murid mengalami kebarangkalian disleksia, dan disahkan mengalami
kebarangkalian disleksia oleh pengamal perubatan.
§ Program rintis
disleksia dilaksanakan pada tahun 2004:
-
2 buah sekolah di setiap negeri kecuali Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
(3 buah)
-
sebuah di Wilayah Persekutuan Labuan, menjadikan
-
jumlah: 31 buah
§ Program ini
dilaksanakan dengan menggunakan Model Pendidikan Khas Integrasi melalui kelas
khas, pendekatan separa inklusif atau pengasingan
No comments:
Post a Comment