KOLEKSI NOTA


AS SALAM..ini merupakan rph yang saya lakukan bersama pelajar di dalam kelas..semoga dapat membantu kalian dalam rujukan.. :)


KURIKULUM DAN PEDAGOGI (PENGAJARAN MIKRO)


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PELAJAR TINGKATAN SATU AMANAH

Tingkatan          :        Satu Amanah
Hari                   :        Isnin
Tarikh                :        03.November.2014
Masa                 :        10.20- 10.50 a.m.
Matapelajaran   :        Pendidikan Islam



Catatan
Tajuk
Mengenal Rukun Berwuduk

Konsep
Mengenalpasti rukun wajib dan sunat berwuduk

Kata Kunci
Cara berwuduk

Objektif am
Di akhir pengajaran, pelajar akan dapat:
1)                  Memahami konsep berwuduk
2)                  Mengaplikasikan cara berwuduk yang betul


Objektif pengajaran
Di akhir pengajaran, pelajar akan dapat :
1)                  Menyebut rukun berwuduk dengan betul mengikut urutan (wajib dan sunat)
2)                  Mengenali rukun-rukun berwuduk
3)                  Melakonkan cara berwuduk yang betul


Nilai murni
1)                  Dedikasi mendengar arahan guru ketika proses pembelajaran
2)                  Jimat Cermat dalam penggunaan air semasa berwuduk
3)                  Kesederhanaan dalam kelakuan ketika menjalankan aktiviti
4)                  Melahirkan rasa kesyukuran kepada sang Pencipta
5)                  Bersabar dan berhemah menunggu giliran dalam aktiviti
6)                  Yakinpada kebolehan diri sendiri dan berani mencuba
7)                  Berani ke hadapan menjawab soalan yang diberikan.



Kemahiran berfikir
1 )  Kreatif
                      Pelajar dapat membezakan rukun wajib dan rukun sunat
2 ) Kritis
                      Pelajar dapat gambaran mengenai tatacara berwuduk dengan betul
                      Pelajar dapat mengaitkan konsep berwuduk dengan aspek pejagaan kebersihan diri mengikut syariat islam.




Kaedah pengajaran
1)                  Memberi penerangan
2)                  Menggunakan papan putih
3)                  Demonstrasi
4)                  Bertanyakan soalan
5)                  Latihan

Bahan bantu mengajar
Tayangan video, papan putih,  kertas soalan ,

Isi pengajaran
                  1)                        Penerangan mengenai tajuk pembelajaran iaitu konsep berwuduk :

i.                     Rukun wajib
                      Niat : Sahaja aku mengangkat hadis kecil kerana Allah Taala
                      Membasuh muka (3 kali)
                      Membasuh kedua-dua tangan hingga ke siku (3 kali )
                      Menyapu sebahagian kepala
                      Membasuh kedua-dua kaki sehingga buku lali
i.                    Rukun sunat
                     Memulakan dengan Bismillah
                     Membasuh kedua-dua tangan hingga ke pergelangannya
                     Berkumur
                     Memasukkan air ke dalam hidung dan mengeluarkannya
                     Menyapu keseluruhan kepala
                     Membasuh kedua-dua telinga
                     Mengodok di celah-celah jari kaki dan tangan
                     berturut-turut antara satu sama lain
                     Mengulang 3 kali setiap perbuatan
                     Berdoa selepas berwuduk


Rujukan
Internet:
i.                        pelajar melakukan contoh berwuduk bersama-sama guru – www.youtube.com/watch?v-hehRMTlvyLs


Buku:
                    i.                        Fatimah Daud . Cetakan keenam . Pendidikan Islam Tingkatan Satu . Jejak Raya Dua Enterprise . Sg Petani Kedah.-






Langkah pengajaran


Strategi pengajaran dan pembelajaran
Isi/kaedah/teknik pengajaran
Aktiviti pembelajaran pelajar

Set induksi
( 05 minit )


1)                  Guru bertanya tentang kesihatan dan kehadiran pelajar

2)                  Guru mengimbas pengajaran lepas

3)                  Guru memberitahu tajuk pembelajaran yang akan dilakukan pada hari iaitu rukun berwuduk yang terdiri daripada rukun wajib dan rukun sunat

4)                  Guru memaparkan objek bergambar


1)                  Pelajar memberi maklum balas berkenaan soalan yang diajukan

2)                  Pelajar memberi tindak balas dan menyatakan isi pembelajaran lepas


3)                  Pelajar mendengar penjelasan yang disampaikan oleh guru

Perkembangan
( 20 minit )

Langkah 1




















Langkah 2









Langkah 3












 Langkah 4
1.                  Guru membuat pembahagian papan putih dan menulis tajuk pengajaran

2.                  Guru bertanyakan kepada pelajar tentang rukun berwuduk

3.                  Guru menerangkan konsep berwuduk yang betul

4.                  Guru menunjukkan anggota wuduk sambil menerangkan berkaitan wuduk dengannya.

5.                  Guru menunjukkan demostrasi langkah-langkah berwuduk dengan betul.

6.                  Guru menggunakan papan putih dan menulis senarai rukun berwuduk

7.                  Guru memberi arahan kepada pelajar  dan memilih pelajar sebagai model untuk menunjukkan cara berwuduk

8.                  Guru menunjukkan cara-cara berwuduk yang betul melalui rakaman video dan meminta pelajar melakukannya bersama-sama.

9.                  Guru menjelaskan tentang aktiviti yang melibatkan lembaran kerja

10.              Guru mengedarkan soalan berbentuk latihan kepada pelajar.



1.                  Guru meminta tugasan yang telah di siapkan oleh pelajar dan memeriksa jawapan yang betul bersama-sama pelajar.





1)                  Pelajar melihat dan mendengar penjelasan guru




2)                  Pelajar melihat dan memberi perhatian









3)                  Pelajar melihat demostrasi yang di tunjukkan oleh guru dengan teliti.



4)                  Pelajar terus mendengar dengan lebih tekun dan teruja.



5)                  Pelajar tampil ke hadapan dan membuat cara berwuduk




6)                  Pelajar melihat video yang di sediakan dan mengikut cara berwuduk yang betul bersama-sama.

7)                  Pelajar mengambil kertas yang diedarkan oleh guru.

8)                  Pelajar membuat latihan yang di berikan.





9) Pelajar memeriksa latihan yang telah siap bersama-sama rakan dan guru.
Penutup
(05 minit)

1)                  Guru bertanya kepada pelajar tentang kefahaman mengenai  pembelajaran hari ini iaitu “rukun berwuduk”

2)                  Guru membuat rumusan tentang cara berwuduk dengan sempurna



1)                  Pelajar menjawab soalan yang ditanya oleh guru.







Tugas lanjutan

Menyatakan tindakan susulan supaya pelajar mengadakan amali wuduk di rumah.



PENILAIAN KENDIRI :





NOTA 2: PENGENALAN PENDIDIKAN MENGIKUT PELBAGAI NEGARA

1) SINGAPURA

pengenalan
Pendidikan pelajar-pelajar kurang upaya yang sekolah berterusan umur disediakan dalam pendidikan khas (SPED) sekolah-sekolah. Pada Januari 2010, terdapat 20 buah sekolah SPED yang dikendalikan oleh 13 Pertubuhan Kebajikan Sukarela (VWO) yang menerima pembiayaan daripada Kementerian Pelajaran (MOE) dan Majlis Kebangsaan Perkhidmatan Sosial (NCSS). Sekolah-sekolah SPED menyesuaikan program mereka untuk memenuhi pelbagai pelbagai kebolehan dan keperluan pembelajaran pelajar-pelajar mereka.
matlamat
Sekolah SPED menawarkan program pendidikan khas yang bertujuan untuk membangunkan potensi pelajar dan membantu mereka untuk berdikari, diri menyokong dan menyumbang ahli masyarakat. Pelan Pendidikan Individualised (IEPs) telah disediakan untuk semua pelajar. Selain menerima arahan bilik darjah yang dijalankan oleh guru-guru mereka, pelajar juga menerima sokongan daripada profesional paramedik seperti ahli psikologi, ahli terapi pertuturan, terapi pekerjaan, ahli fisioterapi dan pekerja sosial.

Misi sekolah SPED
adalah untuk memberikan pendidikan yang terbaik dan latihan kepada pelajar-pelajar dengan keperluan khas bagi membolehkan mereka berfungsi secara optimum dan mengintegrasikan dengan baik ke dalam masyarakat.
2)  JAPAN

Pendidikan khas di Jepun maju selepas Perang Dunia Kedua, dan bilangan penyelidik meningkat dalam bilangan pada awal tahun enam puluhan. Oleh yang demikian, terdapat satu pergerakan ke arah penubuhan persatuan pendidikan khas di Jepun. Sekishin Ojima, Kiyoshi Sakakibara dan Sanshirou Nishitani ialah orang-orang penting dalam pembentukan sebuah jawatankuasa eksekutif, dan pada November 1963, mesyuarat pertama berlaku pada bekas Universiti Tokyo Pendidikan. Presiden pertama Persatuan adalah Mantarou Kido.

Tujuan hadir Persatuan adalah untuk bekerja untuk pembangunan dan kemajuan dalam penyelidikan saintifik dalam bidang pendidikan khas di Jepun. Aktiviti-aktiviti utama Persatuan memegang Konvensyen tahunan yang bertujuan untuk mempromosikan penyelidikan di kawasan itu, penerbitan Jurnal Jepun Pendidikan Khas, dan hubungan antara Persatuan dan organisasi yang berkaitan di seluruh negara dan di luar negara.

Ahli-ahli datang dari pelbagai bidang termasuk penyelidikan mengenai pendidikan khas, pendidikan, kesihatan dan kebajikan atau pemulihan. Bilangan ahli pada November, 2003, 3900. Persatuan terdiri daripada lapan kecacatan berorientasikan jawatankuasa kecil: buta dan penglihatan, pekak dan kurang pendengaran, kurang upaya intelek, kurang upaya fizikal, kurang upaya kesihatan, pertuturan dan bahasa kurang upaya, cabaran tingkah laku, dan ketidakupayaan teruk dan pelbagai; dan jawatankuasa kecil umum.


 3) VIETNAM

Bank Dunia telah memberikan sokongan untuk membantu Kementerian Vietnam Pendidikan dan Latihan dalam pelaksanaan baru-baru ini diterima pakai Pendidikan Inklusif (IE) dasar. Ini adalah "snapshot" Pendidikan Inklusif di Vietnam berdasarkan lawatan tiga minggu intensif ke Vietnam dan mesyuarat, pelbagai laporan, dokumen awam dan penerbitan lain. Pendidikan inklusif merujuk kepada penempatan dan pendidikan pelajar-pelajar kurang upaya di dalam kelas pendidikan umum dengan pelajar sebaya yang tidak mempunyai upaya.

Vietnam telah membuat kemajuan yang cemerlang dalam pembangunan sistem pendidikan dengan kadar penyertaan peringkat rendah pada kira-kira 94 peratus. Namun demikian, mungkin 7 peratus daripada kumpulan umur sekolah rendah tidak pernah pergi ke sekolah dan banyak lagi kanak-kanak tercicir di peringkat sekolah rendah. Kualiti pendidikan dan bilangan kanak-kanak mengulangi gred masalah berterusan. Kanak-kanak yang tidak pernah pergi ke sekolah atau yang mempunyai risiko tercicir telah dirujuk sebagai "pelajaran yang kurang bernasib baik". Kanak-kanak kurang upaya adalah antara kumpulan yang telah ditetapkan sebagai pelajaran yang kurang bernasib baik.

latar Belakang
Terhadap sejarah baru-baru ini pelaburan pendidikan untuk kanak-kanak kurang upaya di sekolah yang berasingan dan bilik darjah yang berasingan dalam sekolah biasa, Kementerian Vietnam Pendidikan dan Latihan baru-baru ini ditetapkan Inklusif Pendidikan (IE) menerimanya sebagai satu dasar.

Menurut Vietnam Anak Ukur Upaya UNESCO disokong tahun 1998, terdapat kira-kira 1 juta kanak-kanak kurang upaya (berumur 0-15) di Vietnam. Antara kanak-kanak yang tinggal di rumah, mungkin 36.6 peratus tidak pernah bersekolah, 47.6 bersekolah dan 15.8 peratus tercicir. Peringkat pendidikan kanak-kanak ini pada umumnya sangat low-- hampir separuh daripada umur persekolahan (6-17) kanak-kanak kurang upaya adalah buta huruf. Kanak-kanak yang tinggal di institusi kelihatan mempunyai tahap yang lebih rendah dan buta huruf akses yang lebih kepada pemulihan.

Beberapa organisasi, termasuk Kementerian Vietnam di Pusat Pendidikan Pendidikan Khas, Hanoi Pedagogik University, dan NGO telah bekerjasama untuk membangunkan pendidikan khas dan program pendidikan inklusif untuk kanak-kanak kurang upaya. Organisasi bekerja pada pembangunan program IE bukan sebahagian daripada birokrasi pegawai kerajaan. Program-program IE adalah, nampaknya dibiayai daripada hasil swasta. Sebilangan kecil kanak-kanak mengambil bahagian dalam program-program pendidikan berbanding dengan kanak-kanak yang memerlukan pendidikan

Vietnam pakai Ordinan pada Orang Kurang Upaya pada tahun 1998 yang merupakan pelindung dan menyokong hak-hak dan peluang-peluang untuk orang-orang kurang upaya. Baru-baru ini kerajaan telah mula menangani masalah akses di alam bina. Vietnam Pendidikan Undang-undang 1998, dalam tradisi Pendidikan untuk Semua, menyokong pendidikan untuk kanak-kanak kurang upaya.Walau bagaimanapun, Vietnam tidak mempunyai undang-undang yang menyediakan rangka kerja bagi pendidikan kanak-kanak kurang upaya. Walaupun beberapa kementerian adalah terlibat dengan isu-isu yang berkaitan dengan kecacatan, tidak lagi sebuah badan penyelaras di kementerian ini yang akan menggerakkan ibu negara, pendidikan, kesihatan, pemulihan, pembinaan dan sokongan lain untuk usaha Pendidikan Inklusif. Begitu juga, sifat profesional dalam pendidikan khas dan perkhidmatan yang berkaitan adalah terhad dan apa sahaja kapasiti yang sedia ada, ia kelihatan agak tertumpu di sekolah-sekolah khas. Walaupun terdapat banyak sekolah-sekolah umum pedagogi latihan dan beberapa sekolah-sekolah perubatan, pendidikan tinggi di Vietnam dicabar untuk membangunkan kapasiti untuk mendidik orang-orang yang boleh menyampaikan pendidikan khas dan diagnostik yang berkaitan, terapi, pertuturan dan perkhidmatan audiologi dan teknologi bantuan untuk menyokong Pendidikan Inklusif dan juga arkitek dan pakar-pakar perisian yang boleh mengendalikan kemudahan.

Seperti sistem sekolah begitu banyak, sekolah-sekolah di Vietnam bergelut dengan kelas yang besar dan bajet kecil. Oleh itu, Pendidikan Inklusif adalah kadang-kadang dilihat sebagai satu beban tambahan. Mengingatkan tindak balas daripada kakitangan sekolah di negara-negara lain, beberapa kepala sarjana / perempuan-perempuan simpanan seolah-olah memeluk idea sementara yang lain dengan jelas merasakan bahawa mereka tidak dapat melaksanakan dasar yang lebih tanpa sokongan. Daripada sembilan sekolah melawat di dalam dan sekitar Hanoi, Hue dan Bandar Raya Ho Chi Minh / Saigon, dua sekolah khas dan tujuh adalah inklusif. ILI Vietnam seolah-olah melibatkan integrasi kumpulan kecacatan tunggal ke sekolah. Kumpulan-kumpulan ini adalah buta / rabun, pekak / keras pendengaran dan kecacatan mental. Walaupun pergerakan adalah kumpulan kecacatan terbesar untuk kanak-kanak di Vietnam, kanak-kanak yang menggunakan kerusi roda tidak hadir di kelas yang saya lawati. Halangan mungkin termasuk adanya sokongan pendidikan, teknologi bantuan dan persekitaran terbina diakses, sokongan profesional dan sikap. Sekolah khas mempunyai lebih banyak bahan-bahan dan peralatan, tetapi salah sebuah sekolah model untuk orang pekak dan kurang pendengaran tidak mempunyai peralatan untuk menguji pendengaran. Pada satu sekolah khas, kumpulan ibu bapa dan kanak-kanak bersama-sama memenuhi dengan kakitangan sekolah untuk belajar tentang intervensi awal. Mungkin ada terdapat dua audiologis di Vietnam dan mungkin dengan jumlah yang sama penterjemah bahasa isyarat; nampaknya, buku pertama tanda-tanda Vietnam perintis tahun ini.


4)  CHINESE

Persidangan Kebangsaan Pendidikan 1985 juga mengiktiraf kepentingan pendidikan khas, dalam bentuk program-program untuk kanak-kanak pintar cerdas dan pelajar perlahan. Kanak-kanak berbakat dibenarkan untuk melangkau gred. Perlahan pelajar digalakkan untuk mencapai standard minimum, walaupun orang-orang yang tidak mengekalkan kadar yang jarang mencapai tahap seterusnya. Bagi sebahagian besar, kanak-kanak yang mempunyai masalah pembelajaran yang teruk dan mereka yang mempunyai kecacatan dan memenuhi keperluan psikologi adalah tanggungjawab keluarga mereka. Peruntukan tambahan telah dibuat untuk kanak-kanak buta dan teruk cacat pendengaran, walaupun pada tahun 1984 sekolah khas yang mendaftar kurang daripada 2 peratus daripada semua kanak-kanak yang layak dalam kategori. Tabung Kebajikan China, yang ditubuhkan pada tahun 1984, menerima pembiayaan negara dan mempunyai hak untuk meminta derma di China dan dari luar negara, tetapi pendidikan khas kekal keutamaan perdana rendah.

-Kanak-kanak mempunyai hak untuk mendapat pendidikan sekolah sistematik
-Bilangan dan skala sekolah pendidikan khas sedia ada China tidak dapat memenuhi syarat-syarat pendaftaran
-Sumber kewangan dan bahan negeri tidak membenarkan pembinaan sekolah pendidikan khas.
-Sekolah biasa mesti mula mendaftarkan anak-anak kurang upaya dalam kelas biasa sebaliknya kanak-kanak ini tidak akan menerima pendidikan.

5) UNITED STATE

Pendidikan khas adalah mengenai memenuhi keperluan pendidikan pelajar kurang upaya fizikal, mental atau pembelajaran. Sepanjang sejarah, pendidikan khas telah berkembang dan banyak berubah. Ia bermula dengan usaha untuk menyediakan pendidikan khas kepada kanak-kanak yang buta, kemudian dengan usaha yang memberi manfaat kepada kanak-kanak yang pekak. Beberapa tahun berlalu sebelum pendidikan khas untuk pelajar-pelajar kurang upaya intelektual bermula. Pembelajaran tentang sejarah pendidikan khas adalah penting untuk memahami nilai menyediakan pendidikan percuma dan sesuai untuk pelajar dengan keperluan khas.

Bagaimanakah kanak-kanak istimewa yang berpendidikan sebelum undang-undang pendidikan khas?

Sebelum laluan undang-undang pendidikan khas, kanak-kanak kurang upaya kebanyakannya dikecualikan daripada pendidikan awam. Mereka sering diletakkan di kemudahan kediaman negeri atau swasta. Kanak-kanak ini tidak menerima pendidikan khas dan yang paling tidak mendapat pendidikan di semua. Apabila sekolah-sekolah awam mula mengambil pelajar dengan keperluan khas, mereka sering diasingkan daripada yang lain badan pelajar tetapi tidak menerima pendidikan yang sesuai untuk keperluan mereka.

penyokong awal untuk pendidikan khas?

Ditubuhkan pada tahun 1947, Persatuan Amerika pada Kekurangan Mental adalah ibu bapa kumpulan penyokong yang pertama berjuang untuk akses yang sama kepada pendidikan untuk kanak-kanak istimewa. Kumpulan lain seperti United Cerebral Palsy Persatuan dan Dystrophy otot Persatuan tidak lama lagi diikuti. Pada tahun 1961, John F. Kennedy mencipta satu panel mengenai terencat mental. Kumpulan ini membuat cadangan mengenai peranan kerajaan persekutuan dalam membantu dan menyediakan untuk individu kurang upaya intelektual.

Bagaimana Brown v. Lembaga Pendidikan sebahagian daripada sejarah pendidikan khas?

Kes Mahkamah Agung, Brown v. Lembaga Pendidikan mendapati "berasingan tetapi sama" doktrin di sekolah-sekolah awam diskriminasi. Berdasarkan keputusan ini, ibu bapa kanak-kanak kurang upaya memfailkan tindakan undang-undang yang mendakwa diskriminasi terhadap keperluan khas kanak-kanak mereka dengan sekolah mereka. Melalui kes-kes ini, ibu bapa mendapat hak untuk mengambil bahagian dalam membuat keputusan tentang anak mereka dan berakhir penggantungan, pengusiran dan pengecualian kanak-kanak istimewa tanpa proses.

Apakah undang-undang pendidikan khas pertama di Amerika Syarikat?

Pendidikan untuk semua kanak-kanak kurang upaya Akta tahun 1975 adalah sekeping pertama undang-undang persekutuan yang memerlukan negara menerima dana persekutuan untuk menyediakan pendidikan percuma bagi pelajar-pelajar dengan keperluan pendidikan khas. Mandat undang-undang yang pelajar dengan keperluan khas menerima pendidikan percuma dan sesuai dan bahawa pelajar-pelajar ini mempunyai rancangan pengajaran individu. Pelajar mesti menerima pendidikan mereka dalam persekitaran yang terhad dan kurangnya sebanyak mungkin adalah untuk diintegrasikan ke dalam persekitaran pelajar konvensional. Hak-hak pelajar dan ibu bapa mereka dilindungi oleh mandat yang memerlukan pengenalan dan penilaian keperluan khas pelajar adalah bersifat diskriminasi, prosedur untuk proses diikuti, dan penyertaan ibu bapa dalam membuat keputusan penempatan dibenarkan.
Pendidikan untuk semua Akta Kanak-kanak kurang upaya telah pun dipinda membenarkan penciptaan pusat latihan ibu bapa dan penambahan intervensi awal untuk bayi dan perkhidmatan pendidikan untuk kanak-kanak prasekolah. Nama undang-undang juga telah berubah, dan ia kini merupakan Individu Kurang Upaya Akta. Perubahan seperti ini dan yang dibuat pada masa akan memastikan bahawa pendidikan khas terus menjadi kira-kira menyediakan pendidikan berkualiti yang bebas dan sesuai dengan keperluan individu pelajar

6 ) THAILAND

Di Thailand, institusi pertama untuk orang kurang upaya telah ditubuhkan pada tahun 1938, apabila sebuah sekolah Orang Buta telah dibuka di Bangkok oleh Yayasan Orang Buta di Thailand, di bawah inisiatif seorang wanita buta Amerika, Cik Genevieve Caulfield. Sektor kerajaan ikut serta dengan mewujudkan sebuah unit uji kaji untuk orang pekak di sekolah perbandaran di Bangkok pada tahun 1957. Pada tahun berikutnya, sekolah pertama untuk orang pekak di negara ini telah ditubuhkan. Bahagian Pendidikan Khas telah diwujudkan pada tahun 1952 di Jabatan Asas Pendidikan Dewasa dan Kementerian Pelajaran. Sejak Bahagian ini bertindak sebagai pusat penyelaras pendidikan khas untuk kanak-kanak kurang upaya yang kurang bernasib baik.

Keperluan khas negeri yang dibiayai pendidikan disediakan khas untuk kanak-kanak Thai sahaja. Walau bagaimanapun, terdapat sekolah-sekolah antarabangsa yang menyediakan keperluan pendidikan khas untuk warga asing di Thailand, dan beberapa sekolah-sekolah dikendalikan oleh pertubuhan-pertubuhan bukan keuntungan.

Perundangan Mengenai Pemberian untuk Keperluan Khas Pendidikan
Sehingga tahun 1975 kanak-kanak kurang upaya tidak cenderung untuk diperuntukkan di dalam sistem negara persekolahan. Walau bagaimanapun, individu dengan Akta Pendidikan Kurang Upaya 1975 yang diberikan semua kanak-kanak kurang upaya yang, pendidikan awam yang sesuai percuma. Kanak-kanak ini telah diperuntukkan di sekolah khas yang diasingkan daripada sekolah biasa. Walau bagaimanapun, Thailand sedang menuju ke arah integrasi kanak-kanak istimewa di sekolah arus perdana. 1992 Akta Orang Kurang Upaya telah menekankan lagi keperluan untuk terus memperluaskan peruntukan untuk orang kurang upaya.

1999 Akta Pendidikan Kebangsaan telah cuba untuk memberi perhatian yang lebih kepada keperluan pendidikan khas. Pelbagai jabatan menteri bertanggungjawab bagi penyediaan kawasan-kawasan tertentu keperluan pendidikan khas. Bahagian Pendidikan Khas di bawah Kementerian Pelajaran, manakala Jabatan Pendidikan Negara memberi tumpuan kepada orang pekak, buta, dan pendidikan bersepadu. Jabatan pendidikan non-formal menekankan keperluan penduduk yang tinggal di kawasan pedalaman.

Sekolah Khas
Terdapat beberapa sekolah khas yang menyediakan bantuan untuk ibu bapa kanak-kanak istimewa. Ramai yang dibiayai kerajaan dan menyediakan pendidikan untuk kanak-kanak dengan kewarganegaraan Thai. Lain-lain adalah organisasi bukan keuntungan dan secara umumnya untuk kanak-kanak yang datang dari latar belakang yang kurang bernasib baik dan kewarganegaraan Thai.

Keperluan Pendidikan Khas Bukan Thailand
Untuk non-Thailand terdapat beberapa sekolah antarabangsa dengan tempat-tempat untuk kanak-kanak istimewa.

Sekolah ini juga menyediakan bantuan dalam mencari bantuan profesional untuk kanak-kanak dengan pelbagai keperluan khas dan juga boleh membantu keluarga dengan kanak-kanak yang menghadiri sekolah-sekolah lain. Tempat disediakan untuk kanak-kanak berumur dua dan seterusnya.

Di Phuket, Phuket Punyanukul Sekolah menyediakan pendidikan vokasional dan latihan untuk kanak-kanak istimewa.

7)  UNITED KINGDOM

Pendidikan khas disediakan untuk kanak-kanak yang mempunyai masalah pembelajaran yang sederhana atau teruk (contohnya, pendengaran, pertuturan, atau halangan penglihatan, kecacatan fizikal atau autisme) atau masalah tingkah laku, yang menghalang atau menggalang mereka daripada menghadiri sekolah arus perdana untuk kumpulan umur mereka.

Keperluan Pendidikan Khas adalah istilah payung untuk satu aspek UK pendidikan sekolah memberi tumpuan kepada pelajar terutamanya yang mempunyai masalah pembelajaran dan / atau hilang upaya. Dalam dokumen sekolah, adalah singkatan kepada 'SEN' / 'SEND' - singkatan ini juga digunakan di negara-negara Komanwel seperti Australia dan Singapura. Ia juga sering ditukar ganti dengan 'ILI' dan 'Merapatkan Jurang' sebagai istilah yang luas. Istilah ini meliputi masalah pembelajaran tertentu seperti disleksia dan ADHD, gangguan meluas seperti autisme dan kecacatan fizikal seperti kecacatan penglihatan dan pendengaran.

Dasar SEN dan peruntukan adalah perkara diturunkan dengan setiap satu daripada negara-negara di United Kingdom mempunyai sistem yang berasingan di bawah kerajaan-kerajaan yang berasingan: Kerajaan UK bertanggungjawab terhadap pendidikan di England, Kerajaan Scotland bertanggungjawab terhadap pendidikan di Scotland, [1] Kerajaan Welsh bertanggungjawab terhadap pendidikan di Wales [2] dan Utara Ireland Eksekutif bertanggungjawab terhadap pendidikan di Ireland Utara.

Di seluruh sistem pendidikan sekolah UK, peruntukan SEN secara meluas pelbagai dengan 'ekonomi bercampur' satu daripada 'sokongan pembelajaran' pasukan yang berpangkalan di sekolah-sekolah arus perdana, sekolah pakar yang menawarkan penempatan kekal dan unit rujukan murid yang menawarkan penempatan sementara bagi pelajar tertakluk kepada pengecualian formal dan memerlukan penilaian lanjut.

Walau bagaimanapun, terdapat amalan yang biasa dijumpai di seluruh negara. Semua sekolah secara undang-undang diwajibkan untuk mengekalkan SEN Penyelaras jawatan atau jawatan yang setara dengannya. Ia hanya kedudukan mandatori selain daripada kedudukan guru besar / pengetua. Terdapat juga SEN Kod Amalan, pada asalnya diterbitkan pada tahun 2001, yang menyediakan panduan yang tidak mengikat bagaimana peruntukan perlu dibentuk dan dikekalkan. Kebanyakan pihak berkuasa mengendalikan pendekatan lulus berdasarkan tahap keperluan dan sokongan tambahan yang diperlukan - biasanya menggunakan 'Sekolah Tindakannya terma,' Sekolah Tindakan + 'dan' Pernyataan Keperluan Pendidikan Khas. Tidak seperti sekolah-sekolah lain dengan ibu bapa yang ingin deregister kanak-kanak dari sebuah sekolah khas untuk rumah mendidik keperluan untuk mendapatkan kebenaran terlebih dahulu daripada pihak berkuasa tempatan.


8)  SCOTLAND

Pendidikan khas di Scotland, yang merupakan aspek pendidikan di Scotland, merupakan perkara yang diturunkan dengan Scotland mempunyai perkiraan sendiri.

Akta Pendidikan 2004 (Sokongan tambahan untuk Pembelajaran) (Scotland) ditakrifkan semula undang-undang di Scotland berkaitan dengan penyediaan pendidikan khas kepada kanak-kanak dengan keperluan-keperluan tambahan dengan mewujudkan rangka kerja bagi dasar rangkuman dan secara amnya mengamalkan "anggapan mainstreaming" di Scotland pendidikan. Akta ini adalah satu percubaan untuk meluaskan definisi yang sempit Keperluan Pendidikan Khas (SEN) yang biasanya digunakan untuk menentukan kanak-kanak istimewa.

Definisi dalam Akta yang

Kanak-kanak dan remaja mempunyai keperluan pendidikan khas jika mereka mempunyai kesukaran pembelajaran yang memerlukan peruntukan untuk keperluan pendidikan khas yang akan dibuat untuk mereka.

Kesukaran pembelajaran dikatakan hadir jika seorang kanak-kanak atau orang muda:

a) mempunyai kesukaran dengan ketara lebih besar dalam pembelajaran daripada majoriti orang-orang yang usianya; atau

b) mengalami kecacatan yang sama ada menghalang atau menggalang dia daripada membuat keberkesanan penggunaan kemudahan pendidikan daripada jenis yang biasanya disediakan di sekolah-sekolah yang diuruskan oleh pihak berkuasa tempatan itu; atau

c) yang di bawah umur lima tahun dan, atau akan menjadi jika peruntukan khas tidak dibuat untuk beliau, berkemungkinan, apabila umur yang lebih, mempunyai kesukaran pembelajaran sebagaimana yang ditakrifkan di atas.

Bagi maksud Akta ini, kanak-kanak dan orang muda tidak dianggap sebagai mempunyai kesukaran pembelajaran semata-mata kerana bahasa di mana mereka diajar adalah berbeza daripada apa yang telah, pada bila-bila masa, telah dituturkan di rumah mereka.

Peruntukan untuk keperluan pendidikan khas ertinya, berhubung dengan kanak-kanak umur sekolah atau pendidikan orang muda menerima sekolah, peruntukan pendidikan yang merupakan tambahan kepada atau berbeza daripada yang biasanya dibuat untuk kanak-kanak umur yang sama di sekolah-sekolah yang diuruskan oleh pihak berkuasa tempatan untuk kawasan yang berkenaan. Berhubung dengan kanak-kanak yang belum mencapai umur sekolah, ia bermakna peruntukan pendidikan yang sesuai dengan keperluan mereka.



9)  WALES

Penyata Sekolah

Falsafah sekolah adalah untuk membangunkan dan memelihara keseluruhan kanak-kanak, rohani, akademik, fizikal dan emosi. Kami berusaha untuk melakukan ini dengan menyediakan peluang kurikulum maksimum kepada semua pelajar yang layak tanpa mengira keperluan pendidikan khas mereka. Usaha Wales High School menjadi sekolah inklusif. Dokumen dasar dan kerja yang dijalankan di dalam kawasan kurikulum ini merupakan sebahagian daripada sistem sokongan yang lebih luas di sekolah.

Di Wales Sekolah semua guru adalah guru SEND. Peruntukan dan pembezaan di tempat di peringkat bilik darjah dengan campur tangan tambahan dan sokongan yang disediakan di mana perlu.

Matlamat dan Objektif

- Pengajaran murid yang memerlukan pendidikan khas adalah satu tanggungjawab bagi seluruh sekolah dan kami menjangkakan semua orang dalam komuniti sekolah untuk menerima perbezaan orang lain dan bekerja bersama-sama untuk menggalakkan kejayaan untuk semua.
- Pada Wales High School kita memastikan akses dan kemajuan dalam kurikulum inklusif, luas dan seimbang untuk semua.
- Kerja dibezakan membolehkan setiap kanak-kanak akses kepada kurikulum. Ini memastikan bahawa semua murid mempunyai kepuasan pencapaian.
- Pelbagai sumber digunakan, yang menyokong pelaksanaan kurikulum dan untuk memastikan bahawa kanak-kanak dengan SEN bersepadu dari segi sosial dan disokong.

Kanak-kanak mempunyai kesukaran pembelajaran di bawah Keperluan Pendidikan Khas Kod Amalan s1: 3 jika mereka:

mempunyai masalah yang lebih besar dalam pembelajaran daripada kebanyakan kanak-kanak umur yang sama; atau
mempunyai kecacatan yang menghalang mereka atau menghalang mereka dari menggunakan kemudahan pendidikan daripada jenis yang biasanya disediakan untuk kanak-kanak umur yang sama di sekolah-sekolah di dalam kawasan pihak berkuasa pendidikan tempatan
adalah di bawah umur sekolah wajib dan termasuk dalam definisi di (a) atau (b) di atas dan akan berbuat demikian jika peruntukan pendidikan khas tidak dibuat untuk mereka.
Kanak-kanak mungkin mempunyai keperluan pendidikan khas dalam sekurang-kurangnya salah satu daripada empat kawasan dan banyak akan mempunyai keperluan yang saling berkaitan. Kawasan-kawasan yang dikenal pasti oleh SEN Kod Amalan adalah:

komunikasi dan interaksi
kognisi dan pembelajaran
tingkah laku, emosi dan pembangunan sosial
deria dan / atau fizikal
Keperluan Pendidikan Khas Kod Amalan menetapkan pendekatan tiga peringkat untuk SEN.

Tindakan Sekolah - guru kelas mengenal pasti SEN kanak-kanak dan dengan berunding dengan SENCO, ibu bapa dan murid, akan membincangkan keperluan kanak-kanak dan kanak itu di sekolah Pendidikan Khas Keperluan Daftar. Masa yang dihabiskan bekerja dengan mentor pembelajaran, menerima sokongan campur tangan atau bekerja dengan SEN Pengajaran Pembantu di dalam kelas.

Sekolah Tindakan Plus - SENCO berunding dengan ibu bapa dan bekerja rapat dengan kakitangan sekolah, melibatkan pakar-pakar dari luar sekolah untuk menyokong keperluan kanak-kanak. Campur tangan tentu yang dengan memberi tumpuan kepada membangunkan numerasi dan literasi keperluan mereka.

LEA menganggap keperluan untuk Penyata Pendidikan Khas dan jika sesuai membuat Pernyataan dan menyusun, memantau dan mengkaji semula peruntukan. Penyata ini menerangkan keperluan tertentu kanak-kanak, peruntukan yang akan diberikan dan objektif semua sedang berusaha ke arah. Sasaran dan strategi khusus untuk mencapainya telah disediakan sebagai Pelan Tindakan.


10) SPAIN

Sistem pendidikan akan menguruskan sumber yang diperlukan untuk membolehkan murid-murid yang memerlukan pendidikan khas sementara atau kekal untuk mencapai matlamat ditubuhkan dalam program umum untuk semua murid itu pentadbiran awam memberi murid sokongan yang diperlukan dari awal persekolahan atau mereka sebaik sahaja mereka didiagnosis sebagai mempunyai keperluan khas. Pengajaran sekolah disesuaikan dengan keperluan ini murid. Sekolah-sekolah membangunkan kurikulum melalui pelan didaktik, yang perlu mengambil kira keperluan dan ciri-ciri murid. Mereka juga membangunkan Projek Pendidikan, di mana objektif dan keutamaan pendidikan adalah tetap bersama-sama dengan prosedur pelaksanaan. Dalam usaha untuk menyediakan projek ini, mereka menganggap ciri-ciri sekolah, persekitaran, dan keperluan pendidikan murid-murid.

Pelajar dengan keperluan pendidikan khas

Pelajar dengan keperluan pendidikan khas merujuk kepada mereka yang memerlukan, sokongan dan perhatian tertentu pendidikan tertentu akibat ketidakupayaan atau kecelaruan tingkah laku yang serius, sama ada untuk suatu tempoh atau di seluruh persekolahan mereka.

Murid-murid memerlukan sokongan khusus mengikut diskriminasi bukan dan prinsip normalisasi pendidikan, dan dengan tujuan untuk mencapai kemasukan mereka. Murid-murid dididik mengikut ciri-ciri mereka, sama ada mengintegrasikan mereka dalam kumpulan arus perdana, di dalam kelas khas dalam sekolah biasa, atau di sekolah-sekolah pendidikan khas, bergantung kepada bentuk yang ditentukan oleh pasukan profesional, dengan mengambil kira ibu bapa mereka dan guru pendapat . Terima kasih kepada perkembangan yang berturut-turut oleh setiap institusi pengajian dan kumpulan, kurikulum meramalkan banyak kemungkinan untuk menyesuaikan diri dengan perbezaan ini supaya murid mengatasi sebarang masalah yang dihadapi. Walau bagaimanapun, semua melalui waktu sekolah, dan mungkin ke tahap yang lebih besar di peringkat di mana kajian menjadi semakin lebih kompleks, akan ada murid yang tertentu atas sebab-sebab yang sangat berbeza merasa lebih sukar untuk mencapai objektif dan kandungan yang ditetapkan untuk setiap orang yang kurikulum yang sama untuk semua. Murid-murid seterusnya akan memerlukan satu lagi jenis pelarasan yang lebih khusus.

Antara langkah-langkah yang biasa (ditawarkan kepada semua murid) yang dipertimbangkan oleh sistem pendidikan untuk menghadiri kepada kepelbagaian, berikut adalah untuk disebut: tahap berturut-rumusan kurikulum yang melibatkan penyesuaian progresif kurikulum rasmi dan kawasan pilihan dan mata pelajaran, yang menjadi suatu sumber di tangan murid untuk meningkatkan dan membangunkan pilihan peribadi beliau; penganjuran aktiviti pengukuhan dan sokongan dalam pertubuhan pendidikan, langkah sangat umum perhatian kepada kepelbagaian yang biasanya bertujuan untuk kawasan instrumental (matematik dan bahasa) dan kumpulan tertentu. Apabila langkah-langkah biasa perhatian kepada kepelbagaian telah digunakan dan telah terbukti tidak mencukupi untuk bertindak balas kepada keperluan pendidikan murid satu individu, sistem pendidikan yang dianggap satu siri langkah-langkah yang luar biasa. Ini: mengulangi kitaran atau tahun sekolah, penyesuaian kurikulum penting, langkah-langkah sokongan bagi murid-murid dengan keperluan khas pendidikan, kepelbagaian kurikulum dan, sebagai pilihan terakhir, Program Jaminan Sosial.

Penyesuaian kurikulum menandakan penyesuaian kurikulum yang dibuat untuk satu murid tertentu. Apabila badan pelajar yang menunjukkan dirinya untuk mendapat keperluan pendidikan yang memandangkan kekal alam semula jadi, sumber atau jenis yang memerlukan pengubahsuaian ciri-ciri pusat kurikulum yang hendaklah diikuti oleh majoriti murid-murid zaman itu, penyesuaian kurikulum penting boleh dilakukan . Pemakaian langkah-langkah luar biasa melambangkan pengubahsuaian kandungan, objektif dan kriteria penilaian kurikulum biasa. Titik perlu berlepas untuk langkah tersebut adalah satu penilaian sebelumnya psiko-pedagogi (dilaksanakan oleh perkhidmatan bimbingan khusus) dan berterusan susulan yang membolehkan murid untuk mengakses kurikulum standard seboleh mungkin.

Murid yang memerlukan pendidikan khas boleh menghadiri kedua-dua pendidikan dan arus perdana pertubuhan khas. Persekolahan sebaik-baiknya hendaklah diberi di dalam pertubuhan arus perdana, menyesuaikan program tersebut kepada kapasiti setiap murid.
Oleh itu, dalam bidang pendidikan bayi biasa, pendidikan rendah dan pertubuhan pendidikan menengah, murid-murid ini mendaftar sebagai sebahagian daripada badan murid arus perdana. Pertubuhan, di samping menyesuaikan keadaan fizikal dan bahan untuk keperluan murid-murid yang mendaftar di sana, harus mempunyai sumber-sumber yang perlu disediakan (guru khas, profesional yang berkelayakan, dan lain-lain) dan juga perlu mengambil pedagogi, langkah organisasi dan operasi untuk menampung murid yang memerlukan pendidikan khas dalam program mereka. Tambahan pula, semua komuniti autonomi menimbangkan kemungkinan melantik pusat-pusat pilihan untuk enrolmen murid yang memerlukan pendidikan khas tertentu, yang mungkin memerlukan jenis tertentu persekitaran atau pengkhususan profesional sukar untuk mencari di banyak tempat. Dengan cara ini, perhatian pendidikan yang sesuai boleh dijamin bagi murid-murid tersebut.
Persekolahan murid-murid yang memerlukan pendidikan khas di peringkat pendidikan yang tidak wajib, jika syarat-syarat dipenuhi, akan menjadi salah satu bentuk pemasukan dengan penyesuaian kurikulum perlu atau pengecualian keseluruhan atau sebahagian daripada mata pelajaran. Pertubuhan menyediakan pendidikan tersebut mesti memiliki yang diperlukan penyesuaian fizikal dan material bagi menjamin prinsip peluang sama rata.

NOTA 3 :

Sistem Fail Bagi Program Pendidikan Khas Integrasi

1. Fail AM Pendidikan Khas
Surat berkaitan urusan kelas pendidikan khas di sekolah. Fail ini disimpan di pejabat sekolah. Satu salinan fail (pendua) hendaklah disimpan di kelas pendidikan khas untuk memudahkan rujukan.


2. Fail Panitia Pendidikan Khas

• Sukatan & Huraian Kurikulum Pendidikan Khas,

• Senarai nama dan maklumat guru-guru pendidikan khas,

• Jadual Waktu Induk dan Jadual Waktu Peribadi guru-guru pendidikan khas,

• Senarai Peralatan ( Inventori ) Kelas Pendidikan Khas,

• Minit mesyuarat,

• Takwim Tahunan Kelas Pendidikan Khas,

• Kertas Kerja Aktiviti / Projek Kelas Pendidikan Khas,

• Salinan surat menyurat setiap Aktiviti / Projek Kelas Pendidikan Khas,

• Laporan Aktiviti / Projek Kelas Pendidikan Khas,

• Jadual Pencerapan P&P guru-guru pendidikan khas,

• Pekeliling-pekeliling berkaitan pendidikan khas. disimpan di bilik Pengetua / Guru Besar dan di kelas pendidikan khas


3. Fail Maklumat Kelas Pendidikan Khas

• Pekeliling-pekeliling Pendidikan Khas,

• Borang Biodata Guru Pendidikan Khas,

• Borang Biodata Murid Pendidikan Khas,

• Statistik Murid Pendidikan Khas,

• Jadual Waktu Induk Kelas dan Jadual Waktu Peribadi Guru Pendidikan Khas,

• Rekod ujian / peperiksaan murid pendidikan khas,

• Lain-lain dokumen semasa yang berkaitan.


4. Fail Mata Pelajaran

• Sukatan Pelajaran dan Huraian Sukatan Pelajaran,

• Senarai buku-buku teks dan buku-buku rujukan,

• Maklumat semasa mengenai mata pelajaran,

• Senarai Bahan Bantu Mengajar (BBM) yang digunakan,

• Minit mesyuarat panitia mata pelajaran sekolah,

• Jadual peperiksaan / penilaian,

• Soalan-soalan peperiksaan / penilaian,

• Rumusan pencapaian setiap murid pendidikan khas selepas setiap peperiksaan / penilaian,

• Lain-lain dokumen semasa yang berkaitan.


5. Fail Laporan Status Program Pendidikan Khas
Fail ini diwujudkan untuk menyimpan salinan Laporan Status Program Pendidikan Khas yang wajib dihantar ke Pejabat Pelajaran Daerah masing-masing (u.p. Pegawai Khas Pendidikan Khas) pada setiap bulan. Penolong Kanan / Penyelaras Pendidikan Khas bertanggungjawab menyedia dan mengemaskini fail ini.


6. Fail Peribadi Murid Pendidikan Khas ( I-File)

• Borang Biodata Murid Pendidikan Khas,

• Surat Tawaran Penempatan ke Program Pendidikan Khas (Dalam Tempoh Percubaan) bagi murid berkenaan dari Unit Pendidikan Khas, Sektor Pendidikan Swasta dan Pendidikan Khas, JPN Perak,

• Salinan ‘Lampiran A’ murid,

• Surat Pengesahan Penempatan ke Program Pendidikan Khas bagi murid berkenaan (jika murid itu lulus tempoh percubaan) dari Unit Pendidikan Khas, Sektor Pendidikan Swasta dan Pendidikan Khas, JPN Perak.

• Salinan Borang Pendaftaran dan Cadangan Penempatan Kanak-Kanak Keperluan Khas (0-18 Tahun) murid atau BPKKK 1 (Pindaan 2012),

• Salinan Borang Pertukaran Sekolah murid - (jika ada),

• Salinan Sijil Kelahiran dan Kad Pengenalan murid,

• Salinan Kad Pengenalan ibu bapa / penjaga,

• 3 keping gambar murid berukuran pasport,

• Salinan Kad Orang Kurang Upaya murid, 

• Kad atau Buku Kesihatan Murid, 

• Salinan Sijil Penyertaan dan Sijil Penghargaan yang diterima oleh murid, 

• Rekod Prestasi Murid dan Laporan Pencapaian Akademik Murid,

• Salinan fotostat muka depan Buku Akaun BSN murid,

• Lain-lain dokumen yang berkaitan dengan murid.


7. Fail Rancangan Pengajaran Individu (RPI)
Guru mata pelajaran bertanggungjawab menyedia dan mengemaskini Fail Rancangan Pengajaran Individu (RPI) setiap murid mengikut mata pelajaran yang perlu.


8. Fail Kokurikulum Pendidikan Khas

• Jawatankuasa Kokurikulum Pendidikan Khas,

• Jadual Waktu pelaksanaan aktiviti kokurikulum pendidikan khas,

• Rekod kehadiran guru dan murid pendidikan khas,

• Maklumat mengenai jenis-jenis aktiviti kokurikulum pendidikan khas yang dijalankan pada setiap sesi,

• Kertas kerja setiap program / aktiviti kokurikulum pendidikan khas yang akan dilaksanakan,

• Salinan surat menyurat pelaksanaan setiap aktiviti kokurikulum pendidikan khas,

• Laporan setiap program / aktiviti kokurikulum pendidikan khas yang telah dilaksanakan,

• Lain-lain dokumen semasa yang berkaitan.


9. Fail Program Inklusif

• Jawatankuasa Program Inklusif,

• Kertas kerja perancangan dan pelaksanaan Program Inklusif,

• Jadual Waktu guru dan murid pendidikan khas yang terlibat,

• Biodata murid pendidikan khas yang diinklusifkan,

• Rekod kehadiran murid pendidikan khas ke kelas inklusif,

• Salinan surat menyurat pelaksanaan Program Inklusif,

• Laporan sebelum pelaksanaan, semasa pelaksanaan dan penilaian serta tindakan susulan,

• Rekod prestasi murid pendidikan khas,

• Lain-lain dokumen semasa yang berkaitan.


10. Fail Disiplin Pendidikan Khas

• Jawatankuasa Disiplin Pendidikan Khas,

• Biodata murid pendidikan khas yang dikenakan tindakan disiplin,

• Catatan jenis masalah disiplin, masa dan tarikh ia berlaku,

• Cadangan model pengubahsuaian tingkahlaku untuk membantu murid pendidikan khas tersebut,

• Surat pemakluman kepada ibu bapa / penjaga berkenaan,

• Surat perjanjian dengan ibu bapa / penjaga berhubung dengan pelaksanaan pengubahsuaian tingkahlaku ke atas anak mereka,

• Rekod perkembangan semasa disiplin murid pendidikan khas tersebut,

• Laporan akhir setelah masalah disiplin itu berjaya ditangani.


11. Fail Kad Harta Modal

• Daftar senarai item,

• Kad Harta Modal setiap item yang dibeli atau dibekalkan yang mengandungi maklumat seperti tarikh pembelian atau penerimaan, jumlah unit dibeli atau diterima, syarikat pembekal, harga seunit, jenama, dan lain-lain, 

• Salinan invois pembelian setiap item, 

• Salinan Sijil Akuan Penerimaan (SAP) setiap item yang dibekalkan.


12. Buku Stok
Buku stok diperolehi daripada pejabat sekolah.


13. Laporan Mingguan Guru Pendidikan Khas Bertugas

dalam bentuk buku catatan atau helaian borang laporan yang boleh difailkan. Kandungan laporan guru bertugas adalah seperti berikut :

• guru pendidikan khas yang tidak hadir,

• murid pendidikan khas yang tidak hadir,

• murid pendidikan khas yang balik awal,

• murid pendidikan khas yang sakit,

• guru pendidikan khas yang keluar untuk tugas rasmi,

• murid pendidikan khas yang ponteng selepas rehat,

• lawatan atau kunjungan dari pihak luar,

• hal-hal lain.

Bentuk Penulisan Refleksi/Impak RPH Guru & Buku Log Pembantu Pengurusan Murid
*(Buku Log PPM Pendidikan Khas setakat ini hanya diguna pakai oleh JPN Perak Sahaja)


Penulisan Impak & Refleksi Rancangan Pengajaran Harian - Guru

IMPAK :

        Jumlah bilangan murid yang hadir dan mencapai objektif P&P atau tidak. Ditulis dalam bentuk bilangan dan bukan bentuk peratusan (%).

REFLEKSI :

        Menulis/mencadangkan aktiviti pengayaan untuk murid yang mencapai objektif dan aktiviti pemulihan untuk murid yang tidak mencapai objektif. Tingkah laku murid sewaktu proses PdP tersebut juga dicatatkan.

Contoh penulisan refleksi;

1.   Pelajar memberikan respon yang sangat baik ketika sesi pengajaran sedang berlangsung.

2.   Keadaan kelas kadangkala agak bising apabila terdapat segelintir XXX (murid) kurang bersedia dan tidak dapat menumpukan perhatian.

3.   Kerjasama antara murid dan guru sangat baik dan objektif pembelajaran tercapai.

4.   Aktiviti PdP ini dibawa ke hadapan kerana terdapat Majlis Sambutan Hari Kanak-kanak peringkat sekolah.


Penulisan Buku Log - Pembantu Pengurusan Murid

Perlu ditulis mengikut jadual waktu kelas yang diurus dan aktiviti selepas waktu persekolahan / cuti persekolahan. Bentuk penulisan juga adalah merangkumi aktiviti / perkara/kejadian pengurusan murid/bilik yang bukan berada pada skop kerja (menyapu, mengemop dll). Tingkah laku bermasalah didalam aktiviti PdP juga perlu ditulis secara ringkas (murid muntah, membuang air besar dan sebagainya).Sewaktu cuti sekolah juga penulisan buku log masih perlu dilakukan.


NOTA 4 ; AKTA PENDIDIKAN KHAS

Akta Pendidikan khas Laporan Jawatankuasa Kabinet 1979-1984

Perakuan 1969 Laporan Jawatankuasa Kabinet lahir daripada perakuan
Deklarasi Universal Hak Asasi Manusia ‘ pada tahun 1948.Laporan ini diperkukuhkan lagi oleh ‘ Deklarasi Dunia Tentang Penddikan Untuk Semua ‘ 1990 yang dibuat di Jomtien Thailand.Lanjutan itu lahirlah Seksyen 41 daripada Akta Pendidikan 1996.

Akta Pendidikan Khas

Akta pelajaran 1961 disemak semula dan digantikan dengan akta Pendidikan 1996. Satu bab khusus mengenai Pendidikan khas telah dimasukkan dalam akta tersebut yang menyarankan bahawa:
40.Menteri hendaklah mengadakan pendidikan khas di sekolah khas yang ditubuhkan di bawah perenggan 34(1)(b) atau mana-mana sekolah rendah atau menengah yang difikirkan oleh menteri sesuai manfaat
41.1 tertakluk kepada sub seksyen (2) dan(3) menteri boleh melalui peraturan-perturan menetapkan:
Tempoh pendidikan rendah dan menengah yang sesuai dengan keperluan murid yang menerima pendidikan khas
Kurikulum yang hendak digunakan berhubung dengan pendidikan khas
Kategori murid yang memerlukan pendidikan khas dan kaedah yang sesuai bagi pendidikan murid dalam kategori sekolah khas dan apa-apa perkara yang difikirkan oleh menteri suaimanfaatkan atau perlu bagi maksud topik ini.
Seksyen 40 dan seksyen 41 dalam akta 1996 dilihat oleh pelbagai pihak sebagai era baru dalam dunia pendidikan khas kerana Menteri Pelajaran di kehendaki membuka kelas jika ada permintaan daripada masyarakat. Akta ini juga memperuntukan kuasa kepada menteri untuk menentukan tempoh persekolahan dan kandungan kurikulum untuk keperluan pendidikan khas. Amalan pada masa ini kanak-kanak bekeperluan khas dibenarkan bersekolah sehingga umur 19 tahun.

Implikasi Akta Pelajaran 1961 dan Akta P endidikan 1996.



Pelaksanaan Pendidikan inklusif
Pada tahun 1962 kelas ini telah dimulakan bila 3 pelajar cacat penglihatan telah belajar di kelas biasa dengan bantuan guru khas resos. Pada tahun 1993/94 seramai 3 orang pelajar cacat pendengaran telah ditempatkan ditingkatan enam rendah di SMK(L) Methodist Kuala Lumpur .Sesi persekolahan 1994/95 bermulalah projek rintis 14 buah sekolah di Malaysia bagi program KKBP.
 Kewujudan Jabatan Pendidikan Khas.
Bagi memantau Perjalanan Program Pendidikan khas selaras dengan akta pendidikan kerajaan dengan kuasa menteri telah menubuhkan satu jabatan yang membolehkan pelajar kurang upaya terbela dari segi akademik. Peluang belajar telah dilanjutkan keperingkat lebih tinggi selepas PMR dan SPM seperti ke Politeknik dan IPTA. Pada tahun 1999/2000 telah wujud peluang pelajar khas melanjutkan pelajaran dalam bidang vokasional melalui kemasukan ke Sekolah teknik dan vokasional. Wujudnya JPK memudahkan Kementerian Pelajaran menyalurkan bantuan kewangan.

Peluang Kerjaya dan Pendidikan
Terlaksananya akta ini membolehkan ibu bapa mendesak kerajaan menubuhkan sekolah khas sejak peringkat pra lagi. Bagi pihak kerajaan pula akta ini membolehkan seseorang pelajar khas yang belum bersedia ditolak penempatanya setelah tamat tempoh percubaan.
Pembentukan Kurikulum Fleksibel
Akta Pendidikan 1996 ( Bah.11/4) dan akta pelajaran 116 membolehkan ihak guru mengubahsuai kurikulum , kaedah atau teknik p&p mengikut kesesuaian dan kemampuan murid. Ini memberi peluang kepada guru membentuk dan mereka kurikulum vakasional dan kemahiran hidup diperingkat rendah dan menengah.


NOTA 5 : DEFINISI MASALAH PEMBELAJARAN

Istilah Âmasalah pembelajaranÊ (learning disabilities) pertama kali digunakan
oleh Samuel Kirk pada tahun 1963 dalam satu perjumpaan dengan ibu bapa
kepada kanak-kanak yang mengalami masalah membaca, hiperaktif dan tidak boleh selesai masalah matematik. Sebenarnya, Kirk telah menemui konsep tersebut setahun lebih awal.

Secara purata, adalah dianggarkan 1 dalam setiap 20 kanak-kanak dikenal pasti sebagai bermasalah pembelajaran (Smith, 2004). Kanak-kanak ini, diandaikan mengalami ketidakupayaan neurologikal yang memberi kesan terhadap kemampuan untuk memahami, mengingat, atau menyampaikan maklumat.

(a)  Samuel Kirk (1963) mendefinisikan masalah pembelajaran sebagai
kelewatan perkembangan dalam satu atau lebih daripada proses
pertuturan, pembacaan, penulisan, pengiraan atau mata pelajaran sekolah
lain. Ianya bukanlah kesan daripada kerencatan mental, halangan sensori
(buta atau pekak) atau faktor budaya dan persekitaran. Pencapaian
kemahiran membaca, menulis dan mengira adalah pada tahap di bawah
purata kebangsaan. Terdapat perbezaan yang nyata antara kanak-kanak
yang diklasifikasikan sebagai bermasalah pembelajaran. Masalah
pembelajaran tidak dikaitkan dengan kurang upaya seperti kerencatan
mental, bermasalah penglihatan atau bermasalah pendengaran.

(b) Akta Masalah Pembelajaran Spesifik (Specific Learning Disabilities Act,
1969)
memperluaskan definisi Samuel Kirk. Ketidakupayaan pembelajaran
merujuk kepada gangguan pada proses psikologi yang mempengaruhi
pemahaman dan penggunaan bahasa, sama ada lisan ataupun tulisan. Ini
dapat dikesan dalam kemahiran dan kefahaman mendengar, berfikir,
bertutur, membaca, menulis, mengeja dan mengira. Golongan yang
termasuk dalam kumpulan ini ialah:
 Kanak-kanak yang mempunyai kelemahan dan kekurangan persepsi,
 Kecederaan otak, Ketidakfungsian otak yang minima, Disleksia dan lain-lain lagi.
 Mereka yang TIDAK termasuk dalam golongan bermasalah pembelajaran
ialah mereka bermasalah penglihatan, pendengaran dan pergerakan
(motor), kerencatan mental, dan gangguan emosi dan tingkah laku.
4.1

(c) Akta Pendidikan Individu Kurang Upaya (Individual with Disabilities
Education Act atau IDEA, 1997): mendefinisi bermasalah pembelajaran
sebagai:
Secara Umum bermasalah pembelajaran bermakna masalah dalam satu
atau lebih daripada proses asas psikologikal yang melibatkan pemahaman
atau penggunaan bahasa sama ada pertuturan atau penulisan, di mana
masalah-masalah yang dihadapi mengakibatkan:
 Kebolehan mendengar yang tidak sempurna,
 Kebolehan berfikir yang tidak sempurna,
 Kebolehan bertutur yang tidak sempurna,
 Kebolehan membaca yang tidak sempurna
Ini TIDAK termasuk mereka yang bermasalah pembelajaran akibat
daripada ketidakupayaan penglihatan, pendengaran dan motor, kerencatan
akal, gangguan emosi atau kekurangan dalam persekitaran, budaya atau
ekonomi.

(d) Jawatankuasa Bersama Kebangsaan Bermasalah Pembelajaran (The
National Joint Commitee on Learning Disabilities, 1988) yang terdiri
daripada organisasi profesional mentakrifkan masalah pembelajaran
sebagai merujuk kepada satu kumpulan masalah yang pelbagai yang
mengakibatkan kesukaran yang nyata seperti mendengar, bertutur,
membaca, menulis, membuat keputusan atau menyelesai masalah
matematik. Masalah-masalah ini berpunca daripada ketidakfungsian sistem
saraf pusat, dan boleh berlaku pada bila-bila tahap umur. Masalah
mengawal tingkah laku, persepsi dan interaksi sosial mungkin wujud
bersama masalah pembelajaran tetapi ia sendiri tidak akan menyebabkan
kepada berlakunya masalah pembelajaran. Masalah pembelajaran mungkin
wujud seiring dengan ketidakupayaan lain seperti masalah sensori (kurang
upaya pendengaran atau penglihatan), kerencatan mental atau gangguan
emosi yang serius.

(e) Kementerian Pendidikan Malaysia (1995) mentakrifkan bermasalah
pembelajaran sebagai pelajar yang telah dikenal pasti dan disahkan oleh
pakar profesional sebagai mengalami kekurangan yang mengganggu
proses pengajaran dan pembelajaran. Mereka terdiri daripada kanak-kanak
yang mempunyai keupayaan mental yang rendah dan pengubahsuaian
tingkah laku yang rendah. Masalah yang dialami boleh dikategorikan
mengikut tahap kefungsian:
 Kebolehan kognitif;
 Tingkah laku sosial;
 Penguasaan bahasa lisan dan pertuturan;
 Penguasaan membaca;
 Kemahiran matematik.

NOTA 6 : KEPELBAGAIAN ISTILAH BAGI KANAK-KANAK BERKEPERLUAN KHAS

Kanak-kanak luar biasa (exceptional   children)
         Kanak-kanak yang berbeza daripada kanak-kanak biasa; merangkumi mereka yang mengalami kesukaran dalam pembelajaran dan juga mereka yang menunjukkan pencapaian yang tinggi daripada kanak-kanak biasa.

Kanak-kanak kurang upaya (children with disabilities)
         Kekurangan atau kehilangan fungsi anggota badan atau organ sering digunakan secara sinonim dgn mereka yang mempunyai ketidakupayaan atau ketidaksempurnaan.   Ketidakupayaan ini menghalang dan menghadkan keupayaan mereka dalam melaksanakan tugas-tugas yang dapat dilakukan oleh orang biasa.

Kanak-kanak yang mengalami kecacatan (handicapped Children)
         Masalah yang dihadapi oleh mereka yang mempunyai ketidakupayaan atau kecacatan ketika berinteraksi dengan dengan persekitaran.

Kanak-kanak berisiko (at risk children)
         Mereka tidak mengalami kecacatan tetapi dianggap mempunyai kemungkinan yang besar mengalami sesuatu kecacatan. Mereka menghadapi masalah dalam kelas biasa dan berisiko untuk menjadi cacat.



 NOTA 7 :PROGRAM PENDIDIKAN KHAS

Program pendidikan khas bererti (AKTA PENDIDIKAN 1996)
1.      Satu program yang disediakan di sekolah khas bagi murid-murid yang mempunyai kecacatan penglihatan atau kecacatan pendengaran.
2.      Satu program percantuman di sekolah biasa bagi murid-murid yang mempunyai kecacatan penglihatan atau kecacatan pendengaran atau masalah pembelajaran; dan
3.      Satu program pendidikan inklusif bagi murid-murid yang berkeperluan khas yang boleh menghadiri kelas biasa bersama dengan murid-murid biasa.

JENIS PROGRAM PENDIDIKANKHAS:

(1)   SEKOLAH PENDIDIKAN KHAS (SPK)
         Di bawah pentadbiran Jabatan Pendidikan Khas (JPK)
         Sekolah yang menyediakan perkhidmatan khas untuk murid bermasalah pendengaran dan penglihatan (rendah dan menengah).

(a) Prasekolah
         Syarat kemasukan murid ke Program Prasekolah di Sekolah Pendidikan Khas ialah:
           - berumur tidak kurang dari lima (5) tahun
           - disahkan oleh pengamal perubatan
           - boleh mengurus diri tanpa bantuan orang lain.


(b) Pendidikan Rendah
         Syarat kemasukan murid ke Program PendidikanKhas Kementerian Pendidikan Malaysia ialah:
§  berumur 6+ hingga 14+ tahun
§  Tempoh minimum belajar: 6 tahun (tempoh ini boleh dilanjutkan hingga 2 tahun maksimum)
§  disahkan oleh pengamal perubatan, dan boleh mengurus diri tanpa bantuan orang lain.
§  Semua sekolah rendah pendidikan khas (masalah penglihatan & pendengaran) mengikuti aliran akademik dan menggunakan Kurikulum Kebangsaan. Mereka akan menduduki UPSR semasa Tahun Enam.
Kemudahan-kemudahan yang disediakan di peringkat sekolah rendah termasuklah asrama dan makan minum percuma, dan bantuan kewangan RM50 sebulan (bagi mereka yang berdaftar sebagai OKU).
§  Murid yang mengikuti Program Pendidikan Khas Integrasi boleh mengikuti kurikulum kebangsaan atau kurikulum alternatif

   (c) Pendidikan Menengah
         Syarat kemasukan murid ke Program Pendidikan Khas Kementerian Pendidikan Malaysia ialah:
§  berumur 13+ hingga 19+ tahun
§  Tempoh minimum belajar: 5 tahun (tempoh ini boleh dilanjutkan hingga 2 tahun maksimum)
§  disahkan oleh pengamal perubatan
§  boleh mengurus diri tanpa bantuan orang lain.
§  Pendidikan menengah menyediakan 2 jenis aliran iaitu dan vokasional.
§  Murid bermasalah penglihatan dan pendengaran  boleh mengikuti pendidikan menengah aliran akademik di sekolah menengah yang mempunyai program Pendididkan Khas Integrasi atau  di Sekolah Pendidikan Khas (contoh: SMPK Persekutuan Pulau Pinang  atau SMPK Setapak)
§  Mereka menduduki Peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) spt murid di arus perdana. Manakala murid bermasalah pembelajaran akan mengikuti Program Khas Integrasi menengah dan penilaian dibuat berdasarkan pencapaian mereka di peringkat sekolah.
§  Selepas Tingkat 3, mereka diberi peluang untuk membuat pilihan untuk meneruskan pelajaran dalam bidang akademik atau vokasional. Murid bermasalah penglihatan akan menduduki SPM dan seterusnya mengambil STPM bagi yang layak.
§  Mereka yang memilih aliran akademik boleh meneruskan pelajaran ke sekolah menengah pendidikan khas atau sekolah yang mempunyai program Pendidikan Khas Integrasi.

(d) Pendidikan Pasca Menengah
·      Jabatan Pendidikan Teknikal juga memberi peluang kepada murid-murid bemasalah pendengaran untuk melanjutkan pelajaran di politeknik dengan menawarkan kursus-kursus teknikal, elektrik, perhotelan dan rekaan fesyen.
·      Politeknik yang terlibat ialah:
§   Politeknik Ungku Omar, Ipoh.
§   Politeknik Johor Bharu
§   Politeknik Shah Alam

·      Kursus yang ditawarkan ialah:
·      Penyelenggaraan mekanikal
·      Awam Pembinaan
·      Rekaan dan Fesyen dan Pakaian
·      Hotel dan Ketering
·      Rekabentuk grafik


(2) PROGRAM PENDIDIKAN KHAS INTEGRASI

·         Di bawah pentadbiran Jabatan Pendidikan Negeri (JPN)
         Untuk murid bermasalah pembelajaran, pendengaran, dan penglihatan.
         Untuk memastikan murid khas mendapat pendidikan dalam persekitaran terhadap yang minimum (LRE).
         Murid ditempatkan di kelas khas di sekolah harian biasa supaya mereka dapat bergaul dengan murid biasa dan tidak rasa terpinggir.
         Program diwujudkan di sekolah harian biasa (rendah, menengah, dan sekolah teknik/vokasional) yang menggunakan pendekatan pengajaran pembelajaran secara pengasingan dan separa inklusif.


NOTA 8 : PROGRAM PENDIDIKAN KHAS TEKNIK DAN VOKASIONAL

·      Ditadbir oleh Jabatan Pendidikan Teknikal, manakala JPK bertanggungjawab terhadap perkara-perkara berkaitan dengan dasar dan pengisiannya.
·      Murid bermasalah pendengaran yang memilih aliran vokasional atau elektif mata pelajaran vokasional (MPV) boleh meneruskan pelajaran di sekolah menengah pendidikan khas atau sekolah menengah teknik.

(a)   Pendidikan Teknik dan Vokasional di SPK Tahun 2010
1.  SMPK Persekutuan Pulau Pinang (bermasalah pendengaran)
             2. SMPKV Shah Alam (bermasalah pendengaran & bermasalah pembelajaran)
3.  SMPKV Indah pura, Kulai, Johor (bermasalah penglihatan, bermasalah pendengaran & bermasalah pembelajaran
            4. SMK Ibrahim Fikri, Kuala Terengganu (bermasalah pendengaran)
             5. SMK Dato’ Patinggi Haji Abdul Gapor,  Kuching, Sarawak (bermasalah pendengaran)
           6. SMK Tunku Ampuan Durrah, N. Sembilan (bermasalah pendengaran)
          
(b)   Pendidikan Khas Integrasi Teknik dan Vokasional
           - Untuk murid PK bermasalah pendengaran
           - Sekolah-Sekolah Menengah Teknik (SMT) Tahun 2010:
               1. SMT Jalan Stadium
               2. SMV Kerian, Perak
               3. SMV Batu Pahat, Johor
               4. SM Teknik Tanah Merah, Kelantan
               5. SMT Keningau, Sabah

PENTAKSIRAN MURID PENDIDIKAN KHAS
·         Semua murid pendidikan khas yang mengikuti kurikulum kebangsaan menduduki peperiksaan awam spt UPSR, PMR, SPM, dan STPM (pasca menengah)
·         Bagi murid yang mengikuti kurikulum alternatif:
§  Majlis Latihan Vokasional Kebangsaan (MLKV): menduduki penilaian Standard Kemahiran Kebangsaan (SKK) dan boleh ditauliahkan Sijil Kemahiran Malaysia.
§  Kurikulum yang dibina khusus oleh Bahagian Pendidikan Khas: akan mengikuti penilaian berasaskan sekolah dan dianugerahkan Sijil Perakuan Sekolah dan Sijil Khas Vokasional.

(3)   PROGRAM INKLUSIF (PI)
·         Peraturan Pendidikan 1997 (Akta Pendidikan 1996) mengakui hak murid berkeperluan khas untuk diinklusifkan dalam kelas biasa.
Peraturan (2) menyebut, PI bermaksud: “…satu program pendidikan inklusif bagi murid-murid dengan keperluan khas yang boleh menghadiri di dalam kelas biasa bersama-sama dengan murid-murid biasa.
·         Telah dimasukkan dalam Sasaran Kerja Utama (SKU) Kementerian Pendidikan pada tahun 2000 iaitu: “6.1 mengintegrasikan pelajar yang mempunyai keperluan khas di sekolah biasa.”
         Ditadbir oleh JPN
         Murid khas belajar bersama-sama pelajar normal dalam kelas biasa dan diajar oleh guru biasa serta dibantu oleh Guru Resos Pendidikan Khas.
         Tujuannya adalah untuk membangkitkan perasaan memiliki dan dimiliki dan seterusnya mencetuskan semangat kekitaan, bekerjasama, bantu-membantu dan hidup bermasyarakat tanpa berperasaan menyingkirkan atau mengasingkan pihak kecil yang dibawa masuk.(Mohd Siraj Awang,1996)
         Bertujuan menggalakkan interaksi antara pelajar khas dengan pelajar biasa di samping memperakui hak pendidikan yang sama untuk semua kanak-kanak tanpa mengambil kira perbezaan individu.
         Diperkembangkan daripada amalan pendidikan integrasi untuk membolehkan murid khas belajar dalam iklim persekolahan senormal yang boleh.
         Peraturan Pendidikan (PK) 1997 (Akta Pendidikan 1996) mengakui hak murid berkeperluan khas untuk diinklusifkan dalam kelas biasa.
         Terdapat 2 jenis PI:
§  Inklusif Penuh
§  Inklusif Separa/Separuh Inklusif
         Program PI dimulakan pada 1993 (3 orang pelajar ditempatkan di Ting. 6 Rendah di SM. Methodist (L), KL.
         1994- Pembukaan kelas PI secara projek perintis di 14 buah sekolah di seluruh negara (pemilihan pelajar adalah melalui program percantuman/sekolah khas, 2 atau 3 orang dalam 1 sekolah).
         1998- 53 buah sekolah rendah; 10 buah sekolah menengah
          1999- Jab. Teknikal melaksanakan Inklusif penuh untuk pelajar Masalah Pendengaran (24 orang di 11 S.M. Teknik/ Vokasional).
         2000- diubahsuai kepada separa inklusif, program diluaskan kepada murid Masalah Pembelajaran di S.M. Teknik/vokasional.
         3 buah Politeknik melaksanakan Inklusif bagi pelajar Masalah Pembelajaran pada Jun 2000.

(4)   PROGRAM PEMULIHAN KHAS
         Merupakan program yanG disediakan bagi membantu murid-murid mengatasi masalah belajar yang khusus terutamanya dalam penguasaan kemahiran asas membaca, menulis, dan mengira (3M).  Murid yang telah dikesan dan dikenal pasti sebagai belum menguasai kemahiran asas 3M pada tahap satu akan mengikuti Program Pemulihan Khas. Program ini berada di hampir semua sekolah rendah. Program yang dijalankan ialah Program Pendidikan Pemulihan Khas Tahap Satu (PKTS).  Murid disaring dengan menggunakan IPP3M 1 (murid Tahun 1), IPP3M2 (murid Tahun 2), dan IPP3M 3 (murid Tahun 3).  Pendekatan pengajaran dan pembelajaran ialah dengan menggunakan sistem pengasingan sementara (withdrawal)

(5)   PROGRAM BERMASALAH PEMBELAJARAN SPESIFIK DISLEKSIA
§  KPM mendefinisikan murid yang mengalami masalah pembelajaran disleksia sebagai murid yang mempunyai kecerdasan mental yang searas atau melebihi murid biasa tetapi mempunyai kesukaran yang tinggi dalam kemahiran mengeja, membaca, dan menulis.
§  Syarat kemasukan ke program ini:
-       murid telah mengikuti proses pengajaran dan pembelajaran pada tahun 1 sekurang-kurangnya 6 bulan,
-       murid telah mengikuti proses pemulihan sama ada pemulihan dalam bilik darjah atau pemulihan khas,
-       keputusan saringan menggunakan Instrumen Senarai Semak Disleksia (ISD) menunjukkan murid mengalami kebarangkalian disleksia, dan disahkan mengalami kebarangkalian disleksia oleh pengamal perubatan.

§  Program rintis disleksia dilaksanakan pada tahun 2004:
-       2 buah sekolah di setiap negeri kecuali Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (3 buah)
-       sebuah di Wilayah Persekutuan Labuan, menjadikan
-       jumlah: 31 buah

§  Program ini dilaksanakan dengan menggunakan Model Pendidikan Khas Integrasi melalui kelas khas, pendekatan separa inklusif atau pengasingan










No comments:

Post a Comment